Varvsrea lockar redare

Priserna som kinesiska och sydkoreanska varv offererar för stora bulkfartyg har sjunkit med 40 procent. Ett handysize-fartyg kostar nu USD 25 miljoner mot USD 40 miljoner för 18 månader sedan. Ett Capesize-nybygge kan nu beställas för USD 56 miljoner mot nästan USD 100 miljoner tidigare.– Det är bättre för ett rederi att beställa nytt och få fartyget som man vill ha det i stället för att köpa ett pågående bygge till ett högre pris för att kunna befrakta det sex–sju månader tidigare, säger Pluton Varvaros, mäklare på grekiska Allied Shipbroking till Lloyd’s List.Varven utnyttjar nu att tidigare beställare har avbokat beställningar och lämnat kvar en handpenning. Varven kan då sälja in den lediga sloten till en ny beställare och använda handpenningen för att finansiera ett rabatterat pris.Kinesiska myndigheter varnar nu för massiva avbeställningar vid de kinesiska varven. Enligt Kinas nationella utvecklings- och reformkommission kan upp mot hälften av alla beställningar komma att avbeställas eller leveransförskjutas som ett resultat av överkapaciteten i skeppsbyggnadsindustrin. Enligt kommissionen är den totala kapaciteten i världens varvsindustri cirka 180–200 miljoner ton dödvikt, medan efterfrågan är cirka hälften så stor.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.