Tanker blir torrbulkfartyg

Den grekiska enkelskrovstankern Esperanza har sålts till Kina för att byggas om till torrbulkfartyg. Det är den mycket starka torrlastmarknaden med dagsinseglingar över USD 100.000 per dag för panamaxfartyg som har drivit på projektet. Flera tankrederier, t.ex. de som driver de B&W-byggda tankfartygen från 80-talet överväger ombyggnad eftersom dessa fartyg seglar på dispens för de amerikanska OPA 90-reglerna. Esperanza byggdes 1993 av Mitsui. Hon såldes för USD 31 miljoner och med konverteringskostnaderna blir den totala prislappen USD 70–75 miljoner. Den stora fördelen är leveranstiden på 10–12 månader mot upp mot 5–6 år i dagens heta nybyggnadsmarknad.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.