Fotograf: Göteborgs hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Politik

Tal om alkobommar förvånar Svensk Sjöfart

Regeringen satsar 78 miljoner på alkobommar i alla hamnar. Men kostnaden är betydligt högre och man bör snarare arbeta förebyggande, anser Svensk Sjöfart.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Bra artikel i synnerhet sista stycket. Betänk samma scenario där färjan har en kort liggetid tex. 1,5 tim och det blir kö in i färjan. Samtidigt står full last på kajen som ska lastas……. Tyvärr ett politiskt beslut utan förankring i verkligheten. Tester med alkobommar har skett vid kajer där fartygen ligger still under hela dagen.

  • Rolf B Bertilson

    Det förvånar mig inledningsvis att Svensk sjöfarts Rikard Engström tycker som han gör. Det är ju ingen vidare reklam för sjöburen trafik att denna efter att ha kommit iland orsakar olyckor på vägarna pga alkohol.
    Dessutom tycker jag att näringen borde stå för kostnaderna och inte skattemedel. Om Rikard Engström i ett sådant fall hade protesterat hade jag förstått. Det är ju hans jobb!

  • Anonymous

    Gör alla fartyg vita för besättning och passagerare och gör eventuellt nykterhetskontroll när folk går ombord. Alkohol till sjöss är en säkerhetsrisk!

  • Sjöman

    Hamnarna behöver ha en sluss som passar den storlek (last) av fartyg de vill ta in så fartyget kan lossas inom rimlig tid. Totalkostnaden får staten ta, det är ju inte näringen som bestämmer om du får köra på 0,2 eller 1,0 (t.ex.). Kostnaden bör lösas av de böter som utfärdas när den polisman (som alltid bör finnas på plats vid lossning) kontrollerar den ”gate” och chaufför som gett utslag, räcker inte dem pengarna är bötesbeloppet för lågt, och den är det inte heller näringen som bestämt.

    • Anonymous

      100% medhåll. Denna kostnad ska vara självbärande med hjälp av bötesbeloppet.

  • Stig Magnusson

    varför inte alkohol lås ombord för drift personal.Samtliga som påbörjar vakten måste blåsa i alkohol låset.

  • Stig Magnusson

    varför inte alkohol lås för driftpersonalen på fartygen också.

  • John Dahlgren

    Gör kontrollen efter gränspassagen. Ev promiĺlehalt kan då lagföras. Samtidigt kan körtiden kontrolleras.

  • John Dahlgren

    Personalen har redan avtalade 0-tolerans i alla paxfartyg sedan länge.

  • John Dahlgren

    Oregelbundna kontroller av besättningen genomfördes på min tid (före 2010) och påvisad samt bevisad promillehalt kunde innebära avsked.
    För att slippa alla alkoholproblem i näringen, så bör ombordförsäljningen tas bort.
    Det tror jag redarna motsätter sig direkt.

  • Benny Nilsson

    Man skjuter mygg med kanon. Dom stora spritfesterna bland de många utländska chaufförerna sker nog på rastplatser när dom står och väntar på last.

  • Sven Bark

    Många lastbilar har redan alkolås monterade i fordonen räcker inte det?
    Fasar för den tidsåtgång och köer som kommer att bli om alla ska blåsa för att komma ur hamnen.

    • Anonymous

      Hmm, hur många lastbilar registrerade i Polen, Baltikum eller andra öststater tror du har alkolås? Svenska lastbilar finns nästan inte längre. De är i stort sett helt utkonkurrerade.
      Svenska åkerinäringen borde vara mycket tacksam för alkolås. För då kommer det visa sig att det inte är billigt att anlita de som inte borde få vistas på svenska vägar.

      Hela åkerinäringen har havererat och allt pga. den fria rörligheten. Vi svenska sjöman var först att förlora. Nu är det lastbilsförarna. Och snart byggarbetarna.

      Förut flyttade företagen ut verksamheten. Nu flyttar de in billigare personal!

  • Chiefen

    Detta förslag har inte med fartygs besättningen att göra. Ni som inte kan läsa en text och där efter bytta ämne låt bli.

  • John Dahlgren

    Till chiefen: Mina inlägg grundar sig på övriga kommentarer samt min stora erfarenhet som både sjöman och lastbilschaufför. Hela problemkomplexet bör ju belysas och man förvånas över att ett förslag från myndigheterna inte först har godkänts av den berörda näringen direkt, innan man börjar med genomförandet.
    Hur är det tänkt att hygienen skall skötas vid en alkotest-bom? t.ex.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.