Lågvarviga huvudmaskiner har lägre skadefrekvens än medelvarviga visar rapport från The Swedish Club.
Pär-Henrik Sjöström

Skillnad i skadefrekvens

En rapport från försäkringsbolaget The Swedish Club visar att skador på medelvarvsmotorer uppstår 2,5 gånger oftare än på lågvarvsmotorer.

Relaterade artiklar

I sin tredje utgåva av den skadeförebyggande rapporten ”Main Engine Damage” skriver The Swedish Club att ett fartyg under sin livstid statistiskt sett råkar ut för mellan en eller två incidenter som ger upphov till maskinskador.

Av alla krav på ersättning är 28 procent relaterade till maskineriet och dessa står för 34 procent av kostnaderna.

Bulk och tank presterar bäst

Av rapporten framgår att skadeståndskraven på medelvarvsmotorer är oproportionerligt höga (43 procent) i relation till antalet försäkrade fartyg (28 procent).

– Vår undersökning visar att bulk- och tankfartyg presterar bäst vad gäller krav på skadeersättningar av införda fartyg i klubben. De flesta av dem har lågvarvsmotorer. Passagerarfartyg och färjor har den högsta frekvensen av skadeersätningskrav vad gäller huvudmaskiner, 0,066 krav per fartyg och år. Ofta har dessa fartyg flera medelvarvsmotorer installerade. Det samma gäller även roro-fartyg, säger Peter Stålberg, Senior Technical Advisor på The Swedish Club.

Problem med smörjningen uppges fortfarande vara den dyraste och mest frekventa skadeorsaken, följt av felaktigt underhåll och/eller felaktiga reparationer