I måndags den här veckan lämnade den sista containergiganten kajen vid Odense Steel Shipyard för provtur och sedan levereras till moderbolaget A. P. Møller-Mærsk. Fartyget som fått namnet Eugen Mærsk kommer efter provturererna börja operera på China-Express-servicen kallad AE-7. Fartyget kommar anlöpa fyra hamnar i Kina, Tanjung Pelepas i Malaysia, Algeciras i Spanien och slutligen Rotterdam och Bremerhaven och sedan tillbaka till Fjärran Östern. Alla åtta systrar inom E-Classen kommer ingå i den här linjeservicen från slutet av januari. Maersk Line bestämde tidigare att använda den stora kapaciteten på fartygen, där den bäst behövs. Varvet i Odense ska fortsätta bygga containerfartyg av en mindre typ på endast 105.000 dwt, jämfört med Eugen Mærsk på 158.200 dwt.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.