Den första transporten med närmare 500 ton bränsle finns nu tillgänglig via Södertälje terminal för fartyg som bunkrar i Stockholmsområdet eller är på väg till Mälaren.
– Jag är stolt över att vi nu kan erbjuda lösningar som minskar utsläppen av växthusgaser, även i Nestes sortiment av marina bränslen. Vi är mycket glada för att vår långsiktiga samarbetspartner ScanOcean kommer att distribuera vårt marina bränsle med lägre utsläpp till rederier som vill bunkra i Sverige, säger Sveta Ukkonen, Head of Marine Fuels & Services på Neste i pressmeddelandet.
Råolja ersätts med förnybart
Vid produktionen av Neste Marine 0,1 Co-processed ersätts delvis råolja med förnybara råvaror, viket ger ett marinbränsle som består av både fossila och förnybara råvaror. Den delen av bränslet som kommer från förnybara råvaror har enligt bolaget upp till 80 procent lägre utsläpp av växthusgaser beräknat under bränslets livscykel jämfört med fossilt bränsle.
Flera intresserade kunder
– Vi har redan ett flertal intresserade kunder och ser fram emot att börja leverera samprocessad DMA där råolja delvis ersatts av förnybara råvaror. Det här är ett av flera viktiga steg där ScanOcean bygger upp ett sortiment av hållbara produkter och tjänster. DMA med lägre utsläpp är ett extremt attraktivt bränsle i det avseendet, säger Jonatan Karlström, vd för ScanOcean, i pressmeddelandet.
Bränslet uppfyller kraven i ISO 8217 och är certifierat enligt ISCC PLUS, och har enligt bolagen en sammansättning och prestanda jämförbar med traditionella marina bränslen. Utöver den svenska marknaden finns bränslet även tillgängligt i Danmark och Finland.