I går krävde Svenskt Näringsliv att den svenska regeringen följer den finska regeringen och inte inför särskilda krav på svavelhalten i fartygsbränslen innan samma regler gäller för hela Europa – i dag följer Skogsindustrierna efter.– Det är bra att IMO tar tag i svavelproblematiken och beredskap fanns hos näringslivet i norra Europa att kunna hantera krav på 0,5 procent svavel i fartygsbränsle med viss omställningstid, men nu blev beslutet 0,1 procent svavel, vilket medför orimliga konsekvenser för basindustrin som levererar och konkurrerar på den globala marknaden, säger Marie S Arwidson, vd Skogsindustrierna.”IMO:s nya krav på sjöfarten kommer att öka kostnaden för fartygsbränslen med minst 70 procent enligt en i efterhand gjord konsekvensanalys av Sjöfartsverket”, skriver Skogsindustrierna i pressmeddelandet.Enligt Skogsindustrierna har de nya svavelreglerna redan gett konsekvenser, SCA utreder nu alternativ transportväg till norsk hamn.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.