Norska Prosafe skall konvertera tankfartyget ”Apollo”, byggt 1981 och på 257.862 ton dödvikt, samt ”Ionikos”, byggt 1991 och på 120.000 ton dödvikt, till FPSO:s på Keppel Shipyard i Singapore i en affär värd USD 80 miljoner. VLCC-fartyget, som får en produktionskapacitet på 90.000 fat per dag och kan lagra 1,8 miljoner fat, skall efter leverans i slutet av året placeras på Polvi-fältet utanför Brasilien. ”Ionikos” får en produktionskapacitet på 50.000 fat per dag och en lagringskapacitet på 770.000 fat. Efter leverans under det första kvartalet nästa år seglar hon iväg till nyzeeländska vatten.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.