Propellerproblem för Götheborg

Ostindiefararen Götheborg fick problem med sin ena propelleraxel på resan från Göteborg upp till Stockholm och kronprinsessans bröllop.– Vi tappade kontakten mellan motor och propelleraxel på grund av brustna bultar i kopplingen mellan växel och axel, säger Götheborgs tekniske chef Bengt-Göran Nilsson som också redan tror sig veta varför bultarna brast.– Det kan bero på att axel och motor kanske inte ligger riktigt i linje och det kommer sig av att det här är ett träfartyg. Det kan röra sig lite och jag har pratat med klassen om att vi kanske behöver kontrollmäta det här lite oftare.Incidenten inträffade någonstans söder om Öland och väster om Bornholm. Fartyget kunde ta sig på egen hand till Stockholm.– Vi upptäckte det genom ett brandlarm i maskin. Bromsen vi har på propelleraxeln, vi måste flöjla propellern och bromsa axeln när vi seglar, låg emot och den höll fast propelleraxeln i sitt läge när bultarna brast.Ingen kom till skada vid incidenten och det var alltså inte fråga om att fartyget skulle ha tappat propeller och propelleraxel, som vissa tidningar rapporterat, och middagen för brudparet kunde hållas som planerat.– Det var mycket trevligt, vi hade hela kungafamiljen och alla landshövdingar ombord. Vi var värdar och hela besättningen, 16 jungmän och 20 i yrkesbesättningen, jobbade.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.