Fartyg: SCANDINAVIAN STAR Bredd över allt 22,20 meter Längd över allt 142,14 meter Rederi: Vognmandsruten K/S A/S, Nassau, Bahamas Byggår: 1971 Varv: Dubigeon Normandie S.A. Prairie-au-Duc, Nantes Frankrike Övrigt: Massalia=Stena Baltica=Island Fiesta=SCANDINAVIAN STAR=Candi=Regal Voyager=Regal V Bogserbåt: BONDEN, Röda bolaget AVBILDAD - NAMN SCANDINAVIAN STAR (1971) AVBILDAD, ORT Sverige , Bohuslän , Lysekil MOTIV-ÄMNESORD Fartygsbrand , Sjöräddning , Bogserbåt , Passagerarfartyg Historik Accession , Accessionsnummer: 2003:028 GIVARE TILL MUSEET Fredh, Terje FOTOGRAFERING 1990 FOTOGRAF Fredh, Terje

Fotograf: Terje Fredh, Sjöhistoriska museet

Kategori: Haveri | Försäkring

Nya uppgifter om värdet på Scandinavian Star

Tidningen Politiken publicerar nya uppgifter om det uppskrivna försäkringsvärdet på Scandinavian Star.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Mike Axdal

    Jeg har beviserne for at der aldrig pågik nogon polisutredning i Danmark.

    • Anonymous

      Varför skulle en polisutredning skett i Danmark?

  • Anonymous

    Scandinavian Star låg länge i Southampton. Sedan byggdes den om till lastbilsfärja och fick namnet Regal Voyager.

  • Carsten Hubertus Mikkelsen

    ”Anonym”

    Scandinavian star låg først i København med de karakteristiske blå striber i tre nuancer malet over, da dette var samme bemaling som det tidligere moderselskab DFDS brugte, hvilket ikke så godt ud, når DFDS Oslobåd passerede B&W Skibsværft, hvor der blev foretaget brandforsøg af materialer fra Star (forskellen var malteserkorset som åbenbart mindede amerikanerne om NaziTyskland upåagtet at det reelt var et kendingsmærke for virksomheder startet af stifterne af DFDS (C.F. Tietgen), som også brugte korset, bla. på hans virksomheder De Danske Sukkerfabrikker og De Danske Spritfabrikker (Aalborg akvavit etc.). Senere så jeg færgen i Southampton i 1991 under navnet Candi inden navneskiftet. Ombygget til ro/ro færge, hvor passagerapteringen akter (den total udbrændte del) var fjernet (se billeder på Faktaomfartyg.se. Ophugget senere uden mulighed for check. Ejere af Royal Voyager var ikke SeaEscape (tror jeg), men ISP (International Shipping Partners) – men det var samme ejer (Niels-Erik). Undrer hvor meget den nu blev forsikret for? Fjerde Sø = Fjerde Sløv..

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.