Fotograf: Västtrafik

Kategori: Passagerarsjöfart

Namnge de nya färjorna

Västtrafiks nya färjor färdas snart över Göta älv. Men först behöver de ett namn.

I början av 2015 kommer den första av Västtrafiks två nya cykel- och passagerarfärjor gå på trafiken mellan södra och norra Älvstranden i Göteborg. Den andra kommer under våren eller sommaren samma år.

Alla under tak

Färjorna är anpassade för att kunna förflytta 300 resenärer per resa mellan hållplatserna Rosenlund och Lindholmspiren. De är speciellt byggda för att kunna ta många cyklar ombord. Mittgången är bred med mycket plats för cyklister och passagerare som känner för att sträcka på benen. Samtidigt finns sittplatser ut med sidorna på båten. Alla kommer ha möjlighet att stå under tak. Färjorna byggs på varvet Uudenkaupungin Työvene Oy i Nystad, Finland.

”Som att be om motorhaveri”

Men innan de inleder trafiken måste de nya färjorna få sig ett namn.

– Att köra omkring med en båt utan namn är som att be om motorhaveri och myteri, skriver Västtrafik på sin hemsida.

Därför vänder de sig nu till alla ordvitsiga Göteborgare för att få förslag på namn. Senast 16 november vill de ha namnen så att en vinnare kan tillkännages i slutet av november.

För inspiration kan nämnas färjan Älv-Vira som också trafikerar linjen. Namnet kan läsas som Älv-Ira – alltså att färjan irrar runt över älven.

Kommentarer

  • Anonymous

    Med dessa nya färjor förstår jag inte varför bron skall sänkas. Färjorna klarar ju av att transportera både gående och cyklister. Och det var ju för deras skull som bron skall sänkas…

  • Anonymous

    Samma tanke slog mig. Man får känslan att bron bara ska ha snygg design och att det är viktigare än att den fyller en god funktion

  • Anonymous

    Bron sänks för att inte göra för stort anspråk på landyta vilket skulle bli fallet med en högre bro. Man vill ha mer plats att bygga bostäder på.

  • Anonymous

    Smart tänkt med passagerar flödet ombord men det förslag som skeppsbyggnadsstudenterna på Chalmers kom med för några år sedan hade nog varit ett ännu bättre alternativ.

  • Anonymous

    Sillstryparen 1 och 2, blir ett utmärkt namn tycker en Stockholmare som är Göteborg då och då för att hälsa på son och barnbarn

  • David Franzen

    1:an och 2:an

  • Bo Carlzon

    Vi hälsar våra kunder och resenärer välkomna till oss.
    Vänliga hälsningar ADA och BEDA.

  • Anonymous

    Älvis och Älvina

  • Andreas

    Båt 1: Astrid
    Båt 2: Lindgren

  • färjor

    Båt 1 Bamse

    Båt 2 nasse

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.