Fotograf: Wikimedia Commons

Kategori: Haveri | Torrlast

Misstänkt grovt sjöfylleri vid grundstötning

Befälhavaren för torrlastfartyget Kaisa sitter anhållen i Helsingborg misstänkt för grovt sjöfylleri. Mannen greps på söndagseftermiddagen efter att fartyget gått på grund strax utanför Helsingborgs bulkhamn.

Larmet om att den maltesiskflaggde torrlastaren Kaisa gått på grund utanför Helsingborg inkom till Kustbevakningen vid 15-tiden på söndagseftermiddagen.  

– Det var en hamnstyrman som ringde oss och meddelade att ett fartyg gått på grund vid inseglingen till bulkhamnen, dit hon var på väg. Jag tillkallade då spaningsflygplan och kontaktade också polisen eftersom jag misstänkte sjöfylleri och vi inte hade några egna ytenheter i närheten, säger John Christoffersson, vakthavande befäl på Kustbevakningen, till Sjöfartstidningen. 

Inget oljeutsläpp

Enligt John Christoffersson ska fartyget inte ha fått några skador vid grundstötningen och inte heller ska någon i besättningen ha skadats. 

– Nej, och spaningsflygplanet kunde heller inte upptäcka något oljeläckage, säger John Christoffersson och förklarar att fartyget hade backat loss från grundet och tagit sig in till hamnen för egen maskin redan innan man fick larmet från hamnstyrmannen – något som egentligen inte är tillåtet. 

Vill inte spekulera

– Ett fartyg som har gått på grund får inte backa bort själv, utan ska stå still tills det har inspekterats efter eventuella skador. Det kan ju gå illa om man backar loss själv, även om det tydligen gick bra i det här fallet, säger John Christoffersson, som poängterar att han inte vill spekulera i exakt varför torrlastare Kaisa gick på grund.

– Nej, vi vet ju inte i nuläget om det berodde på eventuellt sjöfylleri eller om det var en blackout eller något annat.    

Över gränsvärdet

Klart är emellertid att befälhavaren nu är misstänkt för grovt sjöfylleri. Efter att polis anlänt och tagit med sig mannen till sjukhus för provtagning genom blodprov konstaterades att han hade en promillehalt som ligger klart över gränsvärdet för just grovt sjöfylleri. Enligt Helsingborgs Dagblad ska han ha haft en promillehalt på 2,7, men det är inget som polisen bekräftar för Sjöfartstidningen. 

– Nej, det enda vi kan säga är att han är misstänkt för grovt sjöfylleri, det vill säga att han hade minst 1,0 promille i blodet, säger Eva-Lotta Hermansson-Truedsson, pressinformatör vid polisdistriktet Nordvästra Skåne. 

Sitter anhållen

Befälhavaren greps direkt efter provtagningen och efter förhör anhölls han senare på söndagskvällen av åklagare. Lokala media uppger att mannen förnekar brott med hänvisning till att han ska ha druckit efter grundstötningen, men inte heller det är något som polisen kan bekräfta för Sjöfartstidningen. 

Det maltesiskflaggade torrlastfartyget Kaisa, 4.527 dwt, är byggt 2005 och är 89,9 meter långt och 5,2 meter brett. Hon opereras av det estländska rederiet Hansa Ship Management OU. 

Kommentarer

  • Anonym

    Och nu väntar vi med spänning på nationaliteten… Kan man gissa att höga vederbörande hör hemma i sydöstlig riktning?

    • 'allå'allå'emliga armén

      Är han från Bornholm?

  • sjöbjörn

    Var fartyget lotspliktigt? Om inte fördes någon radiokommunikation med fartyget?

    • Mynona

      Nej. Lotspliktsgränsen till helsingborg för en torrlastare är 90 m. Kaisa är bara 89 m

  • Thomas

    5,2m brett?? Inte djupgåendet ni menar?

  • Anonym

    Var och i vilka regler står det att man inte får backa av ett grund ?

  • stig magnusson

    sjökapten i farten igen

    • Anonym

      Ja och ganska erfaren dessutom, att det är tillrådligt att inte ” backa av ” hur som hällst må vara en sak men inte få är en annan,

  • Daniel Magnusson

    Jag måste säga att jag blir konfunderad när KBV påstår man inte får ta sig loss när man gått på grund. Inget ja läste under de fyra åren på sjökapten

    • Anonym

      Läste ni inte sjölagen? trodde jag man gjorde när man läser till sjökapten…

      • Anonym

        Jag förstår inte kommentaren, menar du att det står i sjölagen att man inte får ta sig loss ?

        • Anonym

          Man får inte göra något som kan förvärra en redan inträffad skada. Det omfattar nog även att backa av ett grund utan att undersöka skadorna ordentligt först. Men det står säkert inte uttryckligen att ”du får inte backa av grund”. Helt i linje med allt annat krångligt språk i lagar och paragrafer!
          Är man sen inte nykter skall man absolut inte ge sig på att fortsätta manövrera men det är som man brukar säga, en helt annan sak.

          • Mynona

            Det omfattar det nog inte alls.
            Befälhavaren ska göra allt som står i hans makt för att rädda ombordvarande, bevara fartyget och dess last.
            Uppgiften är given lösningen är fri.

            • Anonym

              Det kan ju vara säkrare att vara på en båt som står stadigt på grund än på en båt som sjunker för att det är hål i botten. Alltså kan det vara mer rätt att stå där man står tills man vet mera.
              Men som sagt, vem fan tar smarta beslut på fyllan?!

              • Mynona

                Exakt! Det KAN det vara (antagligen är det oftast så också). Men det betyder INTE, att det är OLAGLIGT att backa loss.

  • Anonym

    hej,man får backa av,,efter pejling av diverse utrymmen,och inget vatten kommit in,jag var på m/s Hakone,vi smällde på i närheten av Holland,,direkt ner i maskin o pejla,sedan gick vi vidare,men såadant kanske inte gäller nu,skolorna är olika ,jag läste 80,och i sjölagen står det inget sådant,läste för sjöfiskal olsonn,,mkt kunnig man,,

  • Anonym

    Har KBV egna regler?
    Synd att de aldrig varit intresserade av att anställa nautiskt utbildad expertis.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.