Mirva VG

Fotograf: Frits Olinga

Kategori: Torrlast | Miljö

Meriauras andra EcoCoaster levererad

Meriauras EcoCoaster nästan halverar bränsleförbrukningen jämfört med ett konventionellt torrlastfartyg.

Det andra torrlastfartyget av VG EcoCoaster-typ har inlett sin trafik för Meriaura. Mirva VG döptes i Karleby hamn den 7 december av Mirva-Riinu Walls, som leder den operativa verksamheten på Meriaura.

Det nederländska varvet Royal Bodewesin överlät fartyget till Meriaura Group den 30 november i Eemshaven.

Nummer två

Mirva VG är det andra av två miljöanpassade lastfartyg av VG EcoCoaster-typ. Konceptet har tagits fram av rederiet i samarbete med Foreship Ltd ja Aker Arctic Technology Inc.

Mirva VG är 103 meter lång, 13,6 meter bred och har en lastkapacitet på närmare 5.000 ton. Fartyget är byggt till isklass 1A.

Motsvarar förväntningarna

– Vi är mycket stolta över vår nya typ av torrlastfartyg. Vår första EcoCoaster Eeva VG har varit i trafik ett par månader och bunkerkonsumtionen har visat sig motsvara testresultaten, det vill säga nästan hälften lägre en för konventionella torrlastfartyg i samma storleksklass, säger Jussi Mälkiä, koncernchef för Meriaura Group. 

Bioolja

Fartygstypen uppges vara designad för att belasta miljön i betydligt mindre utsträckning än konventionella torrlastfartyg. Skrov och maskineri är optimerade för 10,5 knops fart. För att klara kraven för isklass1A utvecklas tilläggseffekt av en eldriven boostermotor. Huvudmaskinens effekt är 1.650 kW och med hjälp av boostermaskineriet ökas axeleffekten till 2.484 kW.

Fartygen har två separata bränslesystem, ett för diesel och ett för bioolja.