Fotograf: Moderaterna

Kategori: Politik

M vill justera tonnageskatten

Tonnageskatten var ett steg i rätt riktning, men systemet kan bli mer inkluderande, anser Moderaterna, som vill se över över möjligheten att justera systemet i syfte att stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Lars Wiberg

    Det som redan är gjort, bl.a. eller snarare framför allt av tidigare VD Svensk Sjöfart, Pia Berglund, och nuvarande regering, har redan fått mycket positiva effekter. Mer kan göras för att underlätta för svenska rederier i en hårt konkurrensutsatt bransch. oceanfart , kustfart, och närfart, samt inlandstrafiken..Bra att sjöfarten äntligen nått fram till politikerna, nu när jag hunnit gå i pension.

    • Pia Berglund, Svensk Sjöfart

      Tack Lars för fina ord! Som sagt vi har jobbat hårt alla parter i Blå Tillväxt dvs Sjöbefälsföreningen och SEKO Sjöfolk att få till en förändring. Det har nu börjat ge frukt.

  • rolf b bertilson

    Det var dessvärre inte många konkreta förslag i denna långa text. Jessica kunde ex ha förklarat vad följande innebär:”Moderaterna vill därför se över möjligheten att justera tonnageskattesystemet i syfte att ytterligare stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft.” Finns det kunskap? Vet Jessica och moderaterna vad som behövs för att Tern skall flagga hem sina fartyg. Åk till Donsö och kolla läget och kom tillbaka med konkreta förslag. Så, denne moderat får dessvärre hålla mig till Karin Svensson Smith (mp) ett tag till!

    • Chiefen

      Tern flaggar inte svenskt, de är ju låsta i DIS systemet

      • Anonymous

        Rolf, Svensk Sjöfart är mycket glada för att Moderaterna öppnar för en justeringen av tonnageskatten. En justeringen som bla önskat av just Terntank. Det är viktigt att vi i branschen vågar vara positiva. Moderaternas sjöfartspolitiska talesperson Boriana Åberg är mycket aktiv och har varit på Donsö ett 10-tal gånger.

  • Sven E

    Bra men ändå lite tamt. Synd att inte M vill att sjöfart också omfattas av transportstödet på Norrland.

  • tommy.rosenkvist@gmail.com

    4 ton/hk är vad närsjöfarten kan transportera ved/vem kan göra det billigare?
    Därför måste regeringen tänka till vad som är bäst för Sverige

  • Anon

    Inget om de svenska sjöfararna? Mer stöd för fler svensks ombordanställningar.
    Det är oroliga tider, kommer bli tråkigt när alla ryssar får moderlandets kall och seglar hem världens alla fartyg till Putin.
    Mycket ryssar på svenskägda båtar.

  • Sigge

    Jag blir besviken på moderaterna! Det finns många röster och vinna bland sjöfolk. Finns det något parti som jobbar för:

    1. Svenskt internationellt register
    2. Möjliggöra för svenskar att jobba på svenskt rederi med utflaggad båt i europafart men fortfarande skatta till Sverige (Samma modell som i Norge)
    3. Skriva avtal med Norge och Danmark som möjliggör att svenskar kan jobba i ett norskt/danskt rederi med utflaggad båt i europafart. (Alltså skattepliktig till Norge/Danmark på exempelvis Bahamas flagg i europafart)
    4. Ta bort bort alternativt luckra upp 183 dagars regeln

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.