28 november, 2019

Marcus Dahlsten

Marcus Dahlsten, 45 år, tillträder den 1 december rollen som ny vd för Transportföretagen. Han kommer närmast från Teknikföretagen där han har varit biträdande förhandlingschef. Förutom rollen som biträdande förhandlingschef hos Teknikföretagen har han bland annat varit verksam som jurist hos Företagarna. – Med utgångspunkt i den kravprofil som våra medlemsföretag efterfrågar har vi rekryterat en av de mest kvalificerade på svensk arbetsmarknad. Marcus Dahlsten har arbetat i den märkessättande delen av Svenskt Näringsliv, och är en av de mer erfarna och tongivande i sfären inom området kollektivavtalsförhandlingar, säger Björn Alvengrip, ordförande Transportföretagen.  

19 november, 2019

Johan Gahnström

Ingenjörs- och konsultföretaget LOC Group har utsett Johan Gahnström till Shipping Operations Director för London.
”Johan är ett utmärkt tillskott inte bara till Shipping-temat utan också till hela LOC-teamet. Han tar med sig en stor bredd av kunskap och erfarenhet – resultatet av en framgångsrik karriär som spänner över närmare 30 år”, säger Andrew Squire, Deputy Chairman på LOC Group.

Johan Gahnström kommer närmast från Intertanko, där han var Senior Marine Manager. Han har de senaste åren också drivit det egna företaget CompetenSea, med tjänster som system för maritim kompetensmanagement och navigationsauditering. Han har tidigare arbetat på SSPA, varit hamnchef för PetroPort i Stenungsund, lots i Qatar och i 13 år VTS- och lotschef på Sjöfartsverket. Han har en sjökaptensexamen från Chalmers 1987.

12 november, 2019

Patrik Eriksson

Furuno Sverige välkomnar Patrik Eriksson som ny servicetekniker och besiktningsman. Hans långa erfarenhet både som tekniker och nautiker hos bland annat Marin Mätteknik, Kustbevakningen och nu senast hos Consilium gör Patrik till ett riktigt stabilt tillskott i Furuno Sveriges serviceorganisation. ”Patrik är en erfaren allroundtekniker med fokus på VDR och GMDSS, vilket ger Furuno Sverige möjligheten att erbjuda ytterligare service och besiktning på dessa områden”, säger Maria Nederman, servicechef Furuno Sverige.

12 november, 2019

Maria Gregersdotter

Maria Gregersdotter är som servicekoordinator Furuno Sveriges nya ansikte utåt på service. Hon är utbildad sjökapten med bakgrund som styrman i Wallenius och har under de senaste åren tjänstgjort som VTS-operatör i Sjöfartsverket. ”Med sin bakgrund som styrman och VTS-operatör är hon både världsvan och har lokal kunskap om trafiken till och från Göteborgs hamn. Detta i kombination med servicekänsla och förståelse för sjöfartens unika förutsättningar så kunde vi inte hitta en bättre servicekoordinator”, säger Steen Bödker, platschef Furuno Sverige.

24 oktober, 2019

Alid Dettke

Wärtsilä har utsett fil.kand. Alid Dettke till personaldirektör och direktionsmedlem. Hon anställdes av Wärtsilä i november 2017 och har senast ansvarat för öppna innovationsverksamheten. Hon har bidragit starkt till omvandlingen av Wärtsiläs företagskultur mot ett smart teknologiföretag genom att främja ledarskapsutveckling, samarbete med startup-företag, riktade kapitalinvesteringar och gemensamt skapande inom innovationsekosystem. Innan hon började på Wärtsilä arbetade Alid Dettke på Accenture Interactive i över tio år inom ett flertal olika positioner med fokus på digital strategi, omvandling och värdeskapning.

21 oktober, 2019

Niklas Rönnberg

ILS Ship Design & Engineering (ILS Oy) har utsett Naval Architect Niklas Rönnberg till ny verkställande direktör. Nuvarande vd, Naval Architect Jyrki Lehtonen, som var en av grundarna till företaget för 31 år sedan, trappar ned och fortsätter som Senior Advisor och styrelseordförande. Niklas Rönnberg har tidigare haft många positioner inom sjöfart och fartygskonstruktion på företag som Deltamarin, Bureau Veritas, Wärtsilä och Rederierna i Finland. Han kommer närmast från en position som Business Manager för Finland och Baltikum vid Lloyd’s Register. Samtidigt öppnar ILS ett nytt kontor i Helsingfors där Niklas huvudsakligen kommer att vara baserad.

11 oktober, 2019

Johanna Kull

Alandia har anställt Johanna Kull som Loss Prevention Executive. Hon kommer att förstärka Loss Prevention teamet med en bred och mångfacetterad kunskap inom mänskliga faktorer, statistisk analys samt psykologi. Hon har bakgrund inom socialsektorn och har även arbetat som egenföretagare, lärare och kommunikatör. Hon har Kandidatexamen inom beteendevetskap och Masterexamen inom psykologi. Johanna är 27 år och stationeringsort är Mariehamn. ”Jag ser framemot att träffa kunder, samarbetspartners och fördjupa mig i det riskförebyggande arbetet”, säger hon.

1 oktober, 2019

Marcus Larsson

TSA Agency Sweden expanderar med ett nyöppnat kontor i Gävle från och med september. Vid rodret för det nystartade kontoret står Marcus Larsson. Marcus startade sin shippingkarriär hos PJ Haegerstrands för närmare tio år sedan som agent, men kommer närmast från Yilport, där han var med och startade upp deras fartygsagentur i 2018. Med Marcus erfarenhet inom framförallt projekt, torrlast och spedition har han en värdefull kompetens som kompletterar TSAs verksamhet mycket väl. TSA har alltid haft ett gott samarbete med Marcus och är därför extra glada att nu äntligen få möjligheten att ta samarbetet till nästa nivå. 

24 september, 2019

Troy Johansson

Stena Line har anställt Troy Johansson i rollen som rekryterare. Han ska stötta arbetet med rekrytering av ombordpersonal på svenskflaggade fartyg. Troy Johansson kommer senast från Volvo.

24 september, 2019

Raquel Pfister

Raquel Pfister har tillträtt som Digital Communications Manager på Stena Lines avdelning för hållbarhet, kommunikation och varumärke. Hon ska leda arbetet med att digitalisera och effektivisera Stena Lines interna kommunikation samt, tillsammans med Social Media Manager, Ylva Vitorovic, arbeta med sociala och digitala kanaler på gruppnivå. Raquel Pfister kommer närmast från Dr Denim.

24 september, 2019

Marek Parzyszek

Stena Line har rekryterat Marek Parzyszek till tjänsten som Freight Commercial Manager med ansvar för fraktaffärerna för den polska marknaden, inklusive linjen Gdynia–Karlskrona. Han kommer senast från rollen som National Sales and Sea Freight Director på Kuehne + Nagel i Polen. Marek Parzyszek har lång internationell erfarenhet inom logistikområdet från DB Schenker, DHL Logistics och Maersk.

24 september, 2019

Simon Palmer

Simon Palmer har tillträtt tjänsten som Stena Lines PR & Communications Manager Irländska Sjön & Nordsjön, med placering i Belfast. Han kommer att, tillsammans med Stena Lines PR & Communications Manager Carl Mårtensson, hantera all extern kommunikation, inklusive PR, mediarelationer och kriskommunikation. De två kommunikationscheferna ska arbeta med samma frågor, men inom olika geografiska områden där Carl Mårtensson hanterar samtliga regioner med trafik till och från Sverige och Norge.

24 september, 2019

Ulrica Hammarqvist

I augusti tillträdde Ulrica Hammarqvist rollen som Senior Communications Manager med placering i Stena Lines företagsgemensamma avdelning för hållbarhet, kommunikation och varumärke. Hon ska leda arbetet med förändringskommunikation i samband med Stena Lines digitala transformation. Ulrica Hammarqvist har mer än 20 års erfarenhet av kommunikation och kommer senast från kommunikationsbyrån Gullers Grupp.

24 september, 2019

Maria Mehlin

Maria Mehlin har tillträtt som Sustainability Specialist på Stena Lines avdelning för hållbarhet, kommunikation och varumärke. Hon kommer att arbeta tillsammans med Cecilia Andersson på hållbarhetsavdelningen som under året har lanserat sitt femte fokusområde, Equality & Inclusion. Maria Mehlin kommer senast från en roll på Göteborgs Hamn.

17 september, 2019

Jonas Gunnarsson

Svensk Sjöfart har anställt Jonas Gunnarsson som Policy Advisor Safety and Environment. Han har arbetat på olika rederier i 11 år med HSEQ-frågor. Innan det har han varit ombordanställd på tankfartyg. Under 2019 har han seglat som befälhavare på Thun Venern. ”Det ska bli intressant med nya utmaningar och se hur spelet bakom fungerar. Något som alltid legat mig varmt om hjärtat är Maritime Single Window och jag skulle gärna vilja se hur det är att arbeta inom ICS och IMO i London. Det känns bra att kunna vara med och skapa kontakter och förändra saker till det bättre för näringen. Jag har direkt kunskap och erfarenheter om hur man arbetar ombord vilket jag tror kan vara bra även när det kommer till IMO-arbetet."