28 juni, 2018

Patrik Rotkvist

Södertälje Hamn är i en expansiv fas och anställer Patrik Rotkvist, 46, som ny operativ chef.
Patrik Rotkvist har lång erfarenhet av arbete med logistik, inköp, planering och transporter.
En stor del av Patriks arbete kommer att bestå av proaktivt arbete för att behålla den konkurrenskraft Södertälje Hamn har. I förlängningen ska Patrik även arbeta fram en organisation som står väl rustad för nya utmaningar i form av ökade volymer och nya affärsområden. Patrik kommer senast från Crane Currency där han arbetade som Supply chain manager och ansvarade för produktionsplanering, materialhantering och distribution.

18 juni, 2018

Bart Steijaert

Helsingborgs Hamns styrelse har fattat ett enhälligt beslut att tillsätta Bart Steijaert som ny vd för Helsingborgs Hamn från den 1 september. Han efterträder Niels Vallø som går i pension. Bart Steijaert kommer närmast från Axess Logistics där han varit vd i Sverige och Danmark sedan 2011 och dessförinnan var han chef för det operativa arbetet på Copenhagen Malmö Port. Han är utbildad inom maritim logistik och juridik vid universitet i Holland och Belgien.

16 juni, 2018

Stefan Klein

Stefan Klein har utsetts till Product Manager Automation på LK som ett led i att förstärka affärsområdet Marine Flow Control. Till hans uppgifter hör att öka kompetensen inom automation av ventiler, produktutveckling samt produkthantering, säljstöd och produktinformation. Han kommer närmast från Beijer Electronics där han var Development Manager Software.

16 juni, 2018

Torbjörn Palmgren

LK förstärker sitt affärsområde Marine Flow Control genom rekrytering av Torbjörn Palmgren som Marketing Communication Manager. Han ansvarar för all extern kommunikation och för att skapa medvetenhet och varseblivning om LK:s verksamhet, produkter och tjänster. En viktig del av hans arbete är att främja digitaliseringen av verksamheten. Torbjörn har tidigare arbetat som Project Manager Marketing på Midroc Property Development AB.

12 juni, 2018

Andreas Gustavsson

I juni 2018 förstärktes den Göteborgsbaserade marknadsplatsen för globala transporter Adnavem, ytterligare när Andreas Gustavsson anställdes som Operations Specialist. Andreas kommer senast från TTS Marine AB där han var Logistikansvarig. Han har i tidigare roller bland annat arbetat som speditör hos Panalpina. Adnavem är en svensk start-up med fokus på den internationella transportmarknaden för sjöfrakt. De första transporterna bokade på marknadsplatsen är genomförda och containrarna har anlänt till sina destinationer. Därmed är den tekniska plattformen validerad och redo för att skalas upp med fler kunder och leverantörer i systemet.

14 maj, 2018

Sara Lindholm

Sara Lindholm har rekryterats till Northern Offshore Services ( N-O-S) som HSSEQ Coordinator.  Sara kommer aktivt arbeta med att utveckla företagets ISO arbetet och Safety Management System. Sara kommer från AkzoNobel där hon arbetat som People Safety Expert/Safety Coordinator. Innan dess arbetade Sara flera år som HSEQ Advisor på Fred. Olsen Windcarrier i Oslo.

4 maj, 2018

Felix Magnusson

Sea IT växer och anställer Felix Magnusson som kommer att börja arbeta på huvudkontoret i Göteborg. Felix Magnusson har arbetat med datanätverk på Cisco Academy och har erfarenhet från både  "1st and 2nd line IT support".   - Vår expansion är ett resultat av fortsatt tillväxt av vår kundbas och det ser bra ut resterande del av 2018 eftersom många rederier vill ha vår BlueCORE-plattform installerad. Det är med stor glädje vi välkomnar Felix ombord i Sea IT-teamet, säger vd Kristian Ryberg. 

4 maj, 2018

Daniel Wejnermark

Sea IT växer och anställer Daniel Wejnermark som kommer att börja arbeta på huvudkontoret i Göteborg. Daniel Wejnermark har Cisco-certifikat och examen i datanätverk samt ett stort intresse i IT-säkerhet.  - Vår expansion är ett resultat av fortsatt tillväxt av vår kundbas och det ser bra ut resterande del av 2018 eftersom många rederier vill ha vår BlueCORE-plattform installerad. Det är med stor glädje vi välkomnar Daniel ombord i Sea IT-teamet, säger vd Kristian Ryberg. 

23 april, 2018

Helena Strand

Helena Strand började 1 april på Svensk Sjöfart som koordinator och kommer att arbeta deltid på föreningen till sista september. Hon kommer att arbeta med forsknings- och innovationsfrågor. Hon kommer samtidigt att arbeta deltid på Lighthouse som koordinator. Helena Strand har tidigare arbetat på Göteborgs universitet i olika forskningsprojekt som på olika sätt har berört marina frågor, till exempel hållbara anti-foulingmetoder på fritidsbåtar, havsplanering och vattenbruk. Helena Strand ser mest fram emot att lära sig mer om sjöfart, säger hon: – Den har stor betydelse för samhället och det känns mycket intressant att få en djupare inblick i branschen. Det ska bli spännande att titta närmare på olika projekt och göra djupdykning i det arbete som gjorts. Att många frågor är kopplade hållbarhet och klimat tycker jag också är intressant då dessa ämnen ligger mig varmt om hjärtat, säger Helena Strand.

23 april, 2018

Julia Fridlund

Julia Fridlund lämnar rollen som projektledare och kommunikationsstrateg på Gullers Grupp som i år utsågs till ”årets stora kommunikationsbyrå”. Den 2 maj kliver hon ombord på Stena Lines centrala kommunikationsavdelning i Göteborg där hennes roll blir Kommunikationsstrateg/Communication Specialist.
”Vi har precis påbörjat en förändringsresa där vi bygger ett starkare centralt varumärke på samtliga våra marknader med två tydliga hörnstenar i hållbarhet och digitalisering. Julias kompetens och energi kommer att bli en viktig del av den resan”, säger Carl Mårtensson, Head of Communications.

20 april, 2018

Erik Grönvall

Furetank Chartering AB  anställer Erik Grönvall som Fartygsoperatör från 4 Juni. Erik har tidigare arbetat bland annat på Väderö Tank både ombord och iland med safety och quality. Är utbildad bland annat på Sjökaptensprogrammet på Kalmar Maritime Academy och har en Bachelor examen från Chalmers University of Technology.

12 april, 2018

Rebecca Dalén

Rebecca Dalén tillträdde den 19 mars en ny roll som kommunikationsansvarig på Maritimt Forum.  ”Jag är väldigt glad att bli Kommunikationsansvarig på Maritimt Forum. Jag vill fånga upp en tydlig vision vad vi vill nå ut med och skapa olika mötespunkter för medlemmarna. De flesta varumärken strävar efter att vara engagerande. Engagemang kan ha olika tyngd beroende på fråga vilket är spännande och viktigt för sjöfarten eftersom det är en bransch som idag har intresse från politiken. Vi går mot ett medvetet samhälle och det är angeläget att vi skapar en enhetlig bild. Det ska bli roligt att ta mig an namnbytet från Sjöfartsforum till Maritimt Forum. Jag ser också fram emot att träffa alla medlemmar framöver.” Rebecca har tidigare arbetat på PR-byrå och som marknads-, press och kommunikationsansvarig och har erfarenhet från många branscher kring varumärkesarbete, näringsutveckling, PR, och tonalitet.

28 mars, 2018

Peter Skoglund

Peter Skoglund har valts till ny vice ordförande i Seko Sjöfolk. Han har varit anställd på Seko Sjöfolk från 2001 och på olika sätt engagerad i facket ända sedan han gick till sjöss på 1980-talet. Som vice ordförande kommer han att avlasta ordförande Kenny Reinhold främst inom nationella frågor.

15 mars, 2018

Benno Leijgraaf

Benno Leijgraaf är ny kock i Sjömanskyrkan i Göteborg. Han lagar maten i lunchrestaurang Kuling i Sjömanskyrkan vid Stigbergstorget. Han fixar också varma och kalla buffér till festvåningen, där man kan hyra lokal. Benno Leijgraaf har drivit en egen restaurang i Norge fram tills att han flyttade till Sverige med sin svenska fru i slutet av förra året. Han är också före detta sjöman i den nederländska flottan.

23 februari, 2018

Britta Patriksson

Britta Patriksson har tillträtt sin nya tjänst som HR-direktör på Swedish Club med placering på företagets huvudkontor i Göteborg. Hon kommer tidigare från ett par års konsultverksamhet i ett eget bolag inom HR-området och dessförinnan hade hon en lång karriär på rederiet Transatlantic, där hon framför allt ansvarade för personalfrågor. Om sina första veckor på Swedish Club säger hon: ”Detta är ett otroligt välskött företag, det känns jättebra. Har man varit på ett rederi i 25 år så är det väldigt kul att se en annan del av branschen.”