11 oktober, 2019

Johanna Kull

Alandia har anställt Johanna Kull som Loss Prevention Executive. Hon kommer att förstärka Loss Prevention teamet med en bred och mångfacetterad kunskap inom mänskliga faktorer, statistisk analys samt psykologi. Hon har bakgrund inom socialsektorn och har även arbetat som egenföretagare, lärare och kommunikatör. Hon har Kandidatexamen inom beteendevetskap och Masterexamen inom psykologi. Johanna är 27 år och stationeringsort är Mariehamn. ”Jag ser framemot att träffa kunder, samarbetspartners och fördjupa mig i det riskförebyggande arbetet”, säger hon.

1 oktober, 2019

Marcus Larsson

TSA Agency Sweden expanderar med ett nyöppnat kontor i Gävle från och med september. Vid rodret för det nystartade kontoret står Marcus Larsson. Marcus startade sin shippingkarriär hos PJ Haegerstrands för närmare tio år sedan som agent, men kommer närmast från Yilport, där han var med och startade upp deras fartygsagentur i 2018. Med Marcus erfarenhet inom framförallt projekt, torrlast och spedition har han en värdefull kompetens som kompletterar TSAs verksamhet mycket väl. TSA har alltid haft ett gott samarbete med Marcus och är därför extra glada att nu äntligen få möjligheten att ta samarbetet till nästa nivå. 

24 september, 2019

Ulrica Hammarqvist

I augusti tillträdde Ulrica Hammarqvist rollen som Senior Communications Manager med placering i Stena Lines företagsgemensamma avdelning för hållbarhet, kommunikation och varumärke. Hon ska leda arbetet med förändringskommunikation i samband med Stena Lines digitala transformation. Ulrica Hammarqvist har mer än 20 års erfarenhet av kommunikation och kommer senast från kommunikationsbyrån Gullers Grupp.

24 september, 2019

Maria Mehlin

Maria Mehlin har tillträtt som Sustainability Specialist på Stena Lines avdelning för hållbarhet, kommunikation och varumärke. Hon kommer att arbeta tillsammans med Cecilia Andersson på hållbarhetsavdelningen som under året har lanserat sitt femte fokusområde, Equality & Inclusion. Maria Mehlin kommer senast från en roll på Göteborgs Hamn.

17 september, 2019

Jonas Gunnarsson

Svensk Sjöfart har anställt Jonas Gunnarsson som Policy Advisor Safety and Environment. Han har arbetat på olika rederier i 11 år med HSEQ-frågor. Innan det har han varit ombordanställd på tankfartyg. Under 2019 har han seglat som befälhavare på Thun Venern. ”Det ska bli intressant med nya utmaningar och se hur spelet bakom fungerar. Något som alltid legat mig varmt om hjärtat är Maritime Single Window och jag skulle gärna vilja se hur det är att arbeta inom ICS och IMO i London. Det känns bra att kunna vara med och skapa kontakter och förändra saker till det bättre för näringen. Jag har direkt kunskap och erfarenheter om hur man arbetar ombord vilket jag tror kan vara bra även när det kommer till IMO-arbetet."

4 september, 2019

Luke Tidey

Luke Tidey har anställts som underwriter till Team Sverige inom Ålandsbaserade försäkringsbolaget Alandia, med placeringsort Stockholm. Han är 32 år gammal och har ca tio års erfarenhet av marine underwriting från bland annat Markel och Vero. Luke Tidey börjar sin tjänst den 9 september.

26 augusti, 2019

Mikael Penjsö

Sedan 19 juli är Mikael Penjsö Team Leader för HR Service Center på Stena Line, en supportfunktion för medarbetare för att få svar på allt som rör deras anställning. Mikael har tidigare arbetat som HR Service Partner och HR Coordinator på Stena Line och som HR Administratör på Svenska Mässan Stiftelse. Han har en Kandidatexamen i Psykologi/Organisations- och personalutveckling från Högskolan i Borås.

22 augusti, 2019

Carl-Johan Hellner

Den 12 augusti började Carl-Johan Hellner som Head of Strategy Delivery på Stena Line. Rollen ska stötta ledningen och vd Niclas Mårtensson att leverera den ambitiösa strategi som förutom att säkerställa att Stena Line fortsätter att leverera goda resultat också ska transformera företaget och göra Stena Line ledande inom hållbar sjöfart och helt assisterat av AI-teknik. Carl-Johan Hellner har lång erfarenhet från flygbolaget SAS och har bland haft rollen Vice President Efficiency & Change samt flera ledande roller inom områden som är relevanta för Stena Line, exempelvis Business Control Operations, Digital & Innovation, Network Planning, Crew Planning and Revenue Management.

21 augusti, 2019

Christer Cedervall

Sedan 1 juni 2019 är Christer Cedervall Head of Logistics på Stena Line med ansvar för att utveckla Stena Lines frakt- och logistiktjänster. Christer rapporterar till Niclas Mårtensson, vd på Stena Line. Christer har lång erfarenhet från bland annat SKF och Flexlink med roller som Managing Director, Director Supply chain, Logistics, Business Development.

20 augusti, 2019

Embla Brodin Larsson

I rollen som Project Lead Sea Recruitment kommer Embla Brodin Larsson att leda och utveckla arbetet med säsongsrekrytering för de upp till 500 ”sommarfåglarna”, vikarierna som Stena Line årligen anställer i Sverige. Embla kommer också att ansvara för att utveckla Stena Lines arbetsgivarvarumärke för att rekrytera ombordanställda överlag. Embla har tidigare arbetat med säsongsrekryteringen inför 2019. Hon har en examen i Industrial and Organizational Psychology från San Diego State University.

20 augusti, 2019

Paul Grant

Sedan 1 juni har Stena Line gjort förändringar i företagsledningen. Paul Grant, som sedan länge ansvarat för verksamheten i Belfast (Stena Lines största hamn/hub utanför Sverige) och Irländska Sjön (norra korridoren) tar steget upp till Stena Lines ledningsgrupp. Han ersätter Björn Petrusson i rollen som Chief Commercial Officer för hela Irländska Sjön och Nordsjön. Björn Petrusson går vidare till Stena AB där han kommer att arbeta med ett antal stora logistiksatsningar, bland annat det nystartade samarbetet mellan Stena och Glovis.

14 augusti, 2019

Desirée Ressel von Schéele

Den 1 september tar Desirée Ressel von Schéele över vd-stolen i familjeföretaget Ressel Rederi. Desirée Ressel von Schéele, 31 år, har sedan 2015 varit ekonomi- och personalansvarig inom rederiet. Hon har en fil kand i ekonomi i botten och har tidigare arbetat i olika ekonomifunktioner hos Deloitte, Wrigley Scandinavia, J.Lindeberg och tretti.se. Hon efterträder Ulla Ressel som i stället tar över som styrelseordförande. ”Jag ser verkligen fram emot möjligheten att sätta mig in i ledningsfrågor och vara med och utveckla Ressel Rederi”, säger Desirée Ressel von Schéele. Ressel Rederi bedriver främst sjöpendeltrafik på uppdrag av Stockholms stad, Waxholmsbolaget och Färjestadens Företagsgrupp.

13 augusti, 2019

Marcus Jakobsson

Den 12 augusti tillträdde Marcus Jakobsson som sustainability coordinator/controller på Terntank Rederi AS. Marcus har utbildning från Handelshögskolan i Göteborg inom miljöekonomi med inriktning på hållbart företagande. Marcus har tidigare erfarenheter av att jobba med hållbarhetsredovisning och klimatkompensering samt har drivit en startup inom hållbar livsmedelsproduktion. "Det ska bli spännande att möta framtida utmaningar och möjligheter som branschen står inför och jobba vidare för en allt mer hållbar sjöfart," säger han.

31 juli, 2019

Nils Vinneby

ScanOcean AB expanderar verksamheten genom anställningen av Nils Vinneby som bunker trader. Han kommer främst att fokusera på inköp och försäljning av marina bränslen för befintliga kunder, både som trader world wide men även vara en viktig del i vår fortsatta expansion av ScanOceans fysiska distribution av bränslen i Sverige. Nils har med sig värdefull erfarenhet från oljebolaget Preem där han arbetat i olika roller inom främst varuförsörjning och på bunkeravdelningen samt även från sin senaste tjänst på det väl ansedda Sirius Chartering i Göteborg. ScanOcean är mycket glada att välkomna Nils och ser fram emot fortsatt framgång och glädje tillsammans med våra kunder.

16 juli, 2019

Jonas Odqvist

Jonas Odqvist tar över som ny verkställande direktör på Lundby Container Service LCS AB. Han har tidigare erfarenheter från ledande befattningar inom logistik och grossistverksamhet. Jonas erfarenheter av logistik, kvalité och effektiviseringar kommer komma väl tillpass för att utveckla LCS container- och logistiklösningar och stärka företagets erbjudande. Vi kommer därmed fortsätta vårt arbete med att öka företagets IT integration med våra kunder för att på det sättet kunna driva en effektivare tomdepå och därmed kunna leverera ytterligare kundnytta.