Ingen misstänkt för Ölandskapning

Rikskriminalpolisen som utreder kapningen av Malta-flaggade fraktfartyget Arctic Sea natten mot den 24 juli öster om Öland, står utan misstänkta eller ens ett motiv.– Allt är höjt i dunkel, vi har inga motiv och vill heller inte spekulera. Det finns uppgifter om att kaparna kan ha varit ute efter narkotika, säger Ylva Voxby, vid Rikskriminalpolisen. Kapningen av Arctic Sea, som var lastad med timmer, var både våldsam och välplanerad. Tiotalet svartklädda personer närmade sig Arctic Sea i ribbåt. Under förevändning att de var poliser och behövde undersöka fartyget fick de gå ombord. Väl ombord band de besättningen, bestående av ryska medborgare. – Några ur besättningen skadades och en av dem ska ha fått sina tänder utslagna. Men det ska inte röra sig om några allvarligare skador.Kaparna genomsökte fartyget och kan ha stannat så länge som i tolv timmar innan de lämnade platsen, enligt besättningen fick de inte med sig någonting från fartyget.Polisen har ännu inte varit ombord på fartyget och har heller inte träffat besättningen, så fortfarande har inga riktiga förhör kunnat hållas. Helsingforsbaserade Solchart Management som har management av fartyget uppger till DN att Arctic Sea fortsatte seglingen mot Algeriet efter attacken. Den svenska polisen fick reda på kapningen först flera dagar senare. Till den finska nyhetsbyrån FNB säger rederiet att man ville göra en egen undersökning innan man kontaktade polis. På måndagen kontaktades den ryska ambassaden i Helsingfors som sedan kontaktade svenska myndigheter eftersom brottet skett på svenskt territorialvatten. Tryggve Ahlman, sjösäkerhetsexpert på Svenska Redareföreningen, tycker att kapningen är mycket illavarslande.– Ja, på det sättet att de slagit till på öppet vatten i en organiserad attack som kräver bemanning, bunkerkapacitet och utrustning. Själva kapningen har gått smart till väga under sken att man var polis. Vi får vara uppmärksamma och hoppas att detta inte sprider sig och andra blir inspirerade.Tryggve Ahlman menar att det finns många frågetecken kring kapningen, som varför besättningen inte larmade direkt eller kontaktade myndigheter efter att kaparna lämnat fartyget. Radarbilder visar också att flera andra fartyg befann sig i området vid tidpunkten för kapningen, varför Arctic Sea kanske misstogs för ett annat fartyg.– Ja, men det som talar emot det är att kaparna i ett tidigare skede borde upptäckt att det var fel fartyg. Nu går man ombord och våldför sig på besättningen och stannar under flera timmar.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.