Hur var vintern?

Ingvar Dyberg, chef för sjötrafikområde Vänern vid Sjöfartsverket, som kan pusta ut efter att isbrytningssäsongen på Vänern avslutades den 19 april. 

Relaterade artiklar

– Det har varit en lång vinter, första fartyget fastnade i isen redan i mitten på november vilket jag aldrig har varit med om tidigare. I Trollhätte kanal var det den värsta vintern på säkert 100 år, i och för sig så har det inte förekommit isbrytning i kanalen under så himla många år.

Vilka problem har ni stött på?

– I kanalen har underkylt vatten skapat en tjock svårforcerlig isgegga, och det har inte underlättas av att det länge var öppet vatten på Vänern. Då gick iskallt vatten ner i kanalen. Under perioder fick vi köra fartyg i konvoj från Göteborg för att klara situationen. 

Hur många isbrytare har varit verksamma?

– Man får skilja mellan hamnverksamhet och statlig verksamhet. I Vänern har totalt sex "privata" bogserbåtar opererat under vintern i bland annat Gruvön, Skoghall och Kristinehamn. Staten har bidragit med isbrytaren Ale och arbetsfartyget Scandica, sen har vi även hyrt in bogser-
båten Karl när det har behövts. 

– I kanalen har två stora och två små bogserbåtar arbetat. De har jobbat för högtryck eftersom vi också har ett samarbete med Vattenfall om att bryta isvallarna som byggs upp. Blir det för stora vallar är det risk att det svämmar över och det kostar husägarna stora summor pengar.

När började isen att minska?

– I kanalen gick det fort i slutet, mycket is drevs ut i Kattegatt. Sista veckan i mars började det att lätta på trycket rejält, i Vänern höll det i sig i ytterligare två veckor. 


Lämna en kommentar på "Hur var vintern? "

Hittills finns det 0 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!


Än så länge så har ingen kommenterat artikeln. Bli först!