Första Superflexfärjan huggs upp

Den första Superflexfärjan, Gitte 3, har sålts för upphuggning. Fartyget bogserades från Helsingborg, där det legat upplagt sedan 2003, till sin slutdestination, Fornæs anläggning i Grenå. Efter att Easy Line mellan Gedser och Rostock stängdes köptes Gitte 3 på auktion av HH Ferries 2003, för att användas till att plocka reservdelar från till rederiets Superflex-duo Mercandia IV och VII, i trafik mellan Helsingborg och Helsingør.Gitte 3 hette först Superflex Delta och var den fjärde enheten av totalt 15. Serien beställdes 1986 från varvet North East Shipbuilders av Peter Zacchis PZ Shipping med stöd av VR (Vogmandsruten) Shipping, ägt av Henrik Johansen. De båda företagen fick ekonomiska bekymmer och tog bara leverans av åtta av ursprungligen 24 beställda fartyg. Ytterligare sju byggdes och såldes senare till Mercandia Group. Viire, ex Superflex Charlie, ligger just nu upplagd i Nakskov och är till salu via mäklaren Kongstad Shipping.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.