2030 kommer transportsystemen se kraftigt annorlunda ut. Hur sjöfarten ska möta de utmaningarna diskuterades under onsdagen i Almedalen.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Giovanni
Fartygsnäringen kommer att bestå säkert i överskådlig tid, den kommer att förändras och bli mer integrerad i framtida transporter. Jordens yta består ca 85% av hav.
Det är den billigaste trasportmedel för gods och så länge som de ”mogna ekonomier ” i länderna som i Nord Amerika och EU köper varor från lågpris producerade länder, kommer sjöfart att utvecklas.
Det man bör skilja åt i utveckling är frakt/gods och turistnäring.
För transporten som sker i gods är integrering med hamnfacilitet och tåg samt vägar viktiga bitar. Det gäller att optimera tid och kostnader från producent till konsument och att i en globaliserad värld att byråkratin inte blir bromsklossen.
Vad som på fartygssidan har hela tiden utvecklats, och kommer alltid att utvecklats, är fartygsdriften och energin. Se hur dieselmotorer och nu LNG motorer utvecklats.
Artikeln är stängd för fler kommentarer