Estland ska bygga oljesaneringsfartyg

Estniska inrikesministeriet har fått tre anbud i den statliga upphandlingen om byggande av ett multifunktionellt oljesaneringsfartyg för gränsbevakningsväsendet. Det billigaste anbudet kom från det finska varvet UKI Workboat Ltd. på EUR 26,8 miljoner, följt av Western Shipbuilding Yard från Klaipeda med EUR 32,9 miljoner och Damen Shipyards Gorinchem från Nederländerna på EUR 34 miljoner. Ministeriet ska snart välja varv, den största delen av finansieringen kommer från EU:s regionala utvecklingsfond.Fartyget ska bli 55–65 meter långt med ett djupgående på 3,8–4,8 meter. Det ska ha stålskrov med dubbelbotten och isklass 1A, göra minst 15 knop och kunna vara minst 14 dagar till sjöss utan hamnanlöp. Fartyget ska ha sjöräddnings- och oljesaneringsutrustning, MOB-båt och en annan båt för oljesaneringsoperationer, samt kran för att sjösätta båtar.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.