Fotograf: Gävle Hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Ekonomi

Driften av Gävle hamn får säljas

Kommunfullmäktige i Gävle har gett klartecken för en försäljning av driften av Gävle hamn till ett terminalbolag.

I slutet av januari presenterade kommunägda Gävle hamns styrelse ett förslag om att sälja ut stora delar av hamnen till ett externt terminalbolag. Och tidigare i veckan röstade kommunfullmäktige i staden ja till förslaget. Endast Vänsterpartiet var emot försäljningen.

”Vi anser oss vara duktiga”

– Vi har gjort undersökningar och efterforskningar och kommit fram till att sjöfarten har stor utvecklingspotential i Gävle, säger Hans Wahlström, socialdemokratiskt kommunalråd och ordförande i Gävle Hamn, till Sjöfartstidningen.

– Men det finns en tröskel för vad en kommunal hamn kan göra själva. Vi anser oss vara duktiga men tror att vi kan växa ännu mer om vi kan få in en extern aktör att samarbeta med.

Turkiskt bolag huvudintressent

Förslaget som röstats igenom innebär att kommunen säljer driften av hamnen till ett externt terminalbolag. Enligt tidningen Gefle Dagblad är det turkiska Yilport Holding som är huvudintressenter. De äger sedan tidigare 80 procent av containerterminalen i hamnen.

Men Hans Wahlström säger till Sjöfartstidningen att det idag inte finns någon färdig köpare.

– Vi letar nu brett efter en operatör som kan satsa långsiktigt. Det gäller att hitta rätt köpare, annars kör vi vidare själva, säger Hans Wahlström.

Behåller mark och infrastruktur

Enligt förslaget som nu röstats igenom behåller kommunen mark och infrastruktur i hamnen. Medan en extern operatör tar över driften av personal, byggnader och maskiner.

– Vi menar att vi på detta sätt tryggar arbetstillfällena i Gävle hamn. Dessutom räknar vi med att bli större och att det kan genererar fler jobbtillfällen och ger större möjligheter till företag att utvecklas, säger Hans Wahlström.

Kommentarer

  • Göran Andersson

    Bra beslut, fler hamnar bör ta efter

  • Rolf B Bertilson

    Bra beslut. Men, det är förstås viktigt att Gefle som ägare av själva anläggningen ser till så att man får utdelning för denna. Göteborgs hamn kan väl stå som ett bra exempel.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.