Direktiv kring sjösäkerhet röstades ner

EU:s ministerråd röstade ner två direktiv kring sjösäkerhet under transportministerrådet i måndags. Direktiven om att IMO:s flaggstatskontroller ska bli obligatoriska samt regleringar kring fartygsägares skadeståndsansvar och finansiella säkerheter röstades ner med bred majoritet. Det slovenska EU-ordförandeskapet menade att stödet var så svagt att det inte var meningsfyllt att fortsätta arbetet kring EU-kommissionens text.Sveriges Redareförenings EU-samordnare i Bryssel, Christopher Frisk, förklarar varför direktiven röstades ner.– Flaggstatsdirektivet röstades ner för att medlemsstaterna inte vill ge kommissionen och EU mer kompetens på området. De vill sköta detta genom IMO istället. Medlemsstaterna säger att de kommer att tillämpa IMO:s frivilliga flag state audit scheme och inom IMO verka för att göra den tvingande istället för att göra bindande EU-regler av IMOs audit scheme som EU-kommission vill, och direktivet föreslår, säger han till SST.– CLD röstades ner för att medlemsstaterna inte ser något mervärde i förslaget. Det duplicerar i princip bara existerande IMO-regler samt inför dessutom några tillägg som ingen vill ha. Medlemsstaterna lovade istället att ratificera 1996 års protokoll av LLMC-konventionen och implementera dessa regler fullt ut.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.