Den danska färjeskrotningshistorien fortsätter

I går fick den danske miljöminstern Connie Hedegaard ett brev från sin indiske kollega A. Kaja som säger att det inte finns något farligt avfall i färjan ”Riky”, ex ”Kong Frederik IX”, att det inte finns några misstankar om brott enligt indisk lag, att Indiens Central Pollution Board har gett tillstånd för skrotning och att arbetet kommer att inledas snarast. Danska politiker är dock inte nöjda med beskedet och man vill ha tillbaka färjan för skrotning i Danmark. En majoritet i Folketinget kräver att utrikesminister Per Stig Møller skickar en protestnot till sin indiske kollega och uppmanar honom att stoppa skrotningen av ”Riky”.Samtidigt har Scandlines försökt komma överens med Marwan Shipping & Trading som nu skickar två färjor som tidigare köpts från Scandlines till skrot. Det Dubaibaserade företaget har erbjudit Scandlines att få köpa tillbaka fartygen för USD 7 miljoner, dubbelt så mycket som de såldes för. Man vill också ha USD 400.000 för att låta Scandlines-inspektörer inspektera färjorna. Annars går de till skrot.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.