Kategori: Haveri | Ekonomi | Miljö

Costa Concordia måste bort innan vintern

Costa Concordia måste bort innan vinterstormarna kommer. Det meddelade vice miljöminister Flavio Cirillo när han talade med det italienska parlamentets miljöutskott. Bärgningen har dragit ut på tiden och trycket på de ansvariga företagen, amerikanska Titan Salvage och italienska Microperi, har ökat rejält.

Samtidigt med kravet på att fler förseningar undviks ställs också krav på att företagen lämnar större garantier för att fartyget inte skall brytas itu under rätningsoperationen.

Fartyget som till 65 procent ligger under ytan har klarat en vinter, men de italienska myndigheterna börjar nu bli allt mer oroliga för att bärgningen alltså skall bli ännu mer försenad eller att bärgningen i sig skall få svåra konsekvenser för miljön om den skulle gå fel. 

Uppdaterad plan

En reviderad plan innebär nu att rätningen sker under hösten, att fartyget blir kvar över vintern och bogseras bort först nästa år.

Det här tror inte alla på, inte minst de som får stå för notan. En av återförsäkringsgivarna, Bermudabaserade Validus har nu enligt Tradewinds ökat sin kostnadsuppskattning för den extremt komplicerade bärgningsoperationen med totalt USD 200 miljoner från tidigare prognoser. Det innebär att totalnotan skulle hamna närmare USD 2 miljarder med cirka hälften eller USD 917 miljoner i kostnader för det arbete bärgningskonsortiet Titan/Micoperi utför. 

Validus tror att det finns en ganska stor risk att operationen misslyckas och att man i stället tvingas skrota fartyget på plats.

För tillfället är ett 25-tal fartyg och 474 personer involverade i operationen och konsortiet har nu lämnat en rapport till myndigheterna för godkännande om fartyget skall kunna rätas i slutet av september. Samtliga ankarblock är på plats, alla borrhål klara med nio av de totalt 15 sponsonerna kvar att få i position.

Kommentarer

  • Joakim Lund

    Var på plats på ön Giglio för någon vecka sedan då såg det ut så här. Bilden är tagen i hamninloppet till Porto de Giglio, samma dag som rättegången mot kapten Schettino inleddes. Därför var media på plats och filmade det förlista fartyget samtidigt som strandlivet pågick som vanligt.

  • Joakim Lund

    Bild från Porto de Giglio

  • Joakim Lund

    Verkar inte riktigt funka med att lägga in bilder, men bild 2 visar den pågående hanteringen med att få de boxar på plats på fartygets sida och som skall hjälpa det 290 meter långa fartyget flyta när det så småningom skall försöka rätas upp.

  • Lund Joakim

    Bilden är tagen i hamninloppet till Porto de Giglio, samma dag som rättegången mot kapten Schettino inleddes. Därför var media på plats och filmade det förlista fartyget samtidigt som strandlivet pågick som vanligt.

  • Anders Björkman

    Inte en chans att lyfta fartyget innan 2014. Först skall vraket rätas upp i september och om det gàr … fàr vi se. Jag tror det misslyckas. http://heiwaco.tripod.com/news811.htm . Sedan skall fyra flyt-tankar fästas under vatten pà babordssidan och ytterligare 15 flyttankar pà styrbordssidan. Under vatten! Det kommer att ta tid. Och sedan skall de 30 flyt-tankarna tömmas pà 60 000 ton vatten och först dà kanske vraket flyter. Vart det skall flyttas är oklart.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.