Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Torrlast | Haveri

Cementfartyg på grund i Mälaren

Torrlastfartyget Malta Cement råkade på måndagseftermiddagen ut för en lättare grundstötning i Mälaren, strax väster om Hjulstabron. Inga skador ska ha uppstått på fartyget, som vid 24-tiden på natten kunde dras flott och fortsätta sin färd.

Grundstötningen inträffade strax efter det att Malta Cement passerat Hjulstabron på sin väg västerut mot Västerås. 

Av okänd anledning fick då fartyget blackout i maskin och beslutade att nödankra. Den västliga vinden, som låg på cirka 7 meter i sekunden, gjorde dock att fartyget i låg fart trycktes upp mot ön Kalvholmen. 

– Vi vet inte riktigt hur det har gått till, om fartyget möjligen har drivit runt sin ankring, säger Helena Mellander, vakthavande befäl på Kustbevakningens ledningscentral nordost till Sjöfartstidningen. 

Inga skador

Efter att Kustbevakningen på måndagskvällen gått ned med dykare konstaterades att fartyget inte fått några skador. 

– Vid tolvtiden natten till idag drogs hon loss ut på djupare vatten, och hon kunde sedan starta maskinerna och fortsätta sin färd mot Västerås. Vad jag förstår anlöpte hon Västerås senare på natten, säger Helena Mellander. 

Ombord på Malta Cement, som var lastad med cement och var på väg från tyska Rostock, fanns 77 kubikmeter tjockolja och 27,1 kubikmeter dieselolja. Enligt Kustbevakningen har dock ingen olja har läckt ut i vattnet, och ingen i besättningen ska heller ha fått några personskador.   

Inte första gången 

Torrlastfartyget Malta Cement, som är på 3.961 dwt, byggdes 1991 och är registrerat på Färöarna. Fartyget ägs och opereras av norska Jebsen Skipsrederi. 

För drygt två år sedan, i maj 2012, var Malta Cement inblandad i en liknande incident då hon gick på grund i Södertäljeleden. 

Kommentarer

  • A.Th.Jonasson Mästerlots

    hur driver man runt sin ankring!???

    • AA

      Det är KBV som hittat på ett eget uttryck……Det blir oftast roligt när de ska förklara något 🙂

  • GSA

    Och fartyget fick inte black-out i maskin, utan maskin slutade helt enkelt att fungera dvs. Ett maskinhaveri. En black-out är när fartyget blir strömlöst pga. att generatorerna (fristående eller axelgeneratorer) slutar fungera. Sen kan ett maskinhaveri leda till black-out när fartyget endast får ström via axelgeneratorn och de fristående eller nödgeneratorn inte startar. Men i fallet ovan med Malta Cement, så är orsaken bortfallet av framdrivningen (dvs. Propellern stannade) som ledde till en lättare grundstötning inte att fartyget blir strömlöst. De flesta fartygs framdrivningsmaskineri påverkas inte av en black-out, utan kan fortsätta köra ”strömlöst”. Lite mer tekniskt kunnande bör en ”sjöfartstidning” ha, skriv inte bara av vad dagstidningarna skriver…….

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.