Transportstyrelsen sänker inlandssjöfarten?

”Varje transportslag skall behandlas var för sig”, så skulle man kunna tro att det står i Transportstyrelsens instruktion när man lyssnar till Generaldirektören Staffan Widlert.

I måndags, den 9 december, deltog jag vid en redovisning av Transportstyrelsens (TS) förslag till svenska extrakrav, dvs. särregler för inlandsfartyg. Kostnaderna för dessa extrakrav är så höga att rederirepresentanter och andra under sittande möte kunde konstatera att det inte på kommersiella villkor kommer att gå att bedriva inlandssjöfart i Sverige. De förväntade effekterna av en överflyttning av gods från landsväg till inre vattenväg, ett 13 gånger säkrare alternativ, uteblir då. Landsvägen kommer inte att avlastas och de lastbilsrelaterade dödsolyckorna, ca 100 per år, kommer inte att minska , CO2- utsläppen kommer inte att sänkas till en fjärdedel för varje ton som flyttas, trängseln kommer inte att minska i storstadsregionerna och industrin och hamnarna kommer inte att få ett nytt, billigt och miljövänligt transportslag som kan öka vår konkurrenskraft och skapa nya arbetstillfällen.

I det 104-sidiga dokumentet som presenterades av TS jämförs inte på något ställe inlandsfartyg med de enda godsalternativen lastbil eller tåg. Inga konsekvensanalyser av överflyttning görs. Ingen statistik redovisas som styrker behovet av svenska tilläggsregler .

Förslagen är helt enkelt förslag till förbättringar av EU:s regelverk utarbetade av tekniska experter utan hänsyn till konsekvenserna för transportsystemet och samhället i stort. (Gör gärna motsvarande övning med lastbilar men inför inte dessa förslag i svensk lagstiftning !). Ett svenskt regelverk är ingen bra ide, varken för lastbilar eller inlandsbåtar.

EU:kommissionen anser att det bästa sättet att driva utvecklingsarbetet är att alla länder bidrar till utvecklingen av det EU-gemensamma regelverket. Detta arbete pågår och med hjälp av experter från olika EU-länder där det finns lång erfarenhet från de 20.000 inlandsfartygen som opererar i EU. Där finns tillgång till massor av forskning och statistik. I det arbetet kan säkert Transportstyrelsens experter bidra i framtiden

TS skall enligt sin instruktion verka för att de transportpolitiska målen uppnås. Av regeringens hemsida framgår bl.a. att Regeringen vill sätta fokus på trafiksäkerhet med ett trafikslagsövergripande perspektiv. På en direkt fråga hur TS skall väga in det faktum att kraftiga fördyringen pga. svenska särregler faktiskt innebär att det blir en mindre eller ingen överflyttning alls från lastbil till ett 13 gånger säkrare transportslag svarade Widlert att en sån analys kommer man inte att göra!

I TS instruktionen står det också att ”verksamhet skall särskilt inriktas på att bidra till ett internationells konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert transportsystem”. Det gör man inte genom att belasta det säkraste och miljövänligaste godstransportslaget med dyra tilläggskrav.

I Holland har regeringen beslutat att man skall använda EU:s regelverk för inlandsfartyg rakt av, inga tilläggsregler. Resultatet är att Holland har ett extremt konkurrenskraftigt, miljöanpassat och säkert godstransportsystem. I Holland tar inlandssjöfarten hand om 45 % av godstransportarbetet och godsvolymen på de inre vattenvägarna ökade med 12 % förra året. Holländska redare opererar framgångsrikt i hela EU och i Holland utvecklas och byggs moderna inlandsfartyg. Inlandssjöfarten är alltså en viktig näring. Holland borde därför vara en förebild för Sverige när vi nu har en unik möjlighet att skapa och utveckla ett för Sverige helt nytt transportslag.

Många vill satsa på inlandssjöfart i Sverige. Som exempel kan nämnas att Västra Götaland 2009 begärde, och fick gehör för, att regeringen skulle tillåta inlandsfartyg i Sverige eftersom man vill avlasta regionens väg- och järnvägsnätet stora mängder gods bl.a. med containerpendlar mellan Göteborg och Kristinehamn. Första september nästa år är lagstiftningen på plats. Svenska redare vill, med svenskflaggade fartyg, få chansen att utveckla nya logistiksystem och sin rederiverksamheten med moderna och miljövänliga inlandsfartyg. Det finns t.ex. projekt med LNG- drivna, extremt klimatsmarta inlandsfartyg. Mycket mer är på gång.

Det är därför helt oacceptabelt att Transportstyrelsen, en myndighet som lyder under Näringsdepartementet, i strid med sin instruktion och utan vetenskaplig grund, faktiskt riskerar att marginalisera eller stoppa Inlandssjöfarten i Sverige.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.