Mærsk fortsätter att hårdbanta

A. P. Møller-Mærskkoncernen fortsätter att slimma koncernen och göra sig av med allt som inte finns i bullseye för att låna ett begrepp från darten. Bara i år har två stora, förlåt megaaffärer, gjorts.

Det är ingen hemlighet att A.P Møller-Mærskkoncernen vill fokusera på sina så kallade kärnverksamheter, dessa är Maersk Line, APM Terminals, Maersk Oil och Maersk Drilling. Jag skrev ett blogginlägg om detta i höstas, här följer lite informativ statistik som belyser hur långt processen verkligen har gått.

Bara i år har koncernen sålt VLCC-flottan till Euronav och majoritetsandelen i Dansk Supermarked Group som bland annat äger hypermarknaden Bilka (alltifrån elektronik, vitvaror till möbler) till F.Salling. Den senare affären innebär att Mærsk drar in närmare USD 3,1 miljarder efter skatt, avgifter och dylikt. Otroliga pengar och 2019 får koncernen, enligt affärsuppgörelsen, ytterligare en bunt miljarder av F.Salling. 

Från varv till livsmedel

Sedan i maj 2007 har A.P Møller-Mærskkoncernen sålt av 26 bolag/verksamheter/flottor. De tre FPSO-fartygen har sålts vid olika tillfällen till olika köpare och separeras därför i den här listan, dessutom är det extremt dyra byggen som har inneburit många miljarder in på kontot för Mærsk.

1. Maersk LNG till Teekay/Marubeni. 

2. YICT (13.7 procent) till Cosco Pacific. 

3. Dania Trucking till Dania Co.

4. Bridge Terminal Transport till Platinum Equity. 

5. Maersk Equipment Service Co. till Littlejohn & Co. 

6. VLGC-flottan till BW Group.

7. Marsk Curlew (FPSO) till Shell.

8. DFDS (31,3 procent) till olika aktörer på marknaden, alltså inte en enskild köpare. 

9. Odense Steel Shipyard nedlagt.

10. Maersk Peregrino (FPSO) till Statoil/Sinochem.

11. ERS Railways till Freightliner.

12. VLCC- flottan till Euronav.

13. Handygas-flottan till Navigator Gas.

14. Volkswerft Stralsund till Hegemann.

15. Netto till Asda.

16. Baltija till BLRT Grupp.

17. Dansk Supermarked Group (67,7 procent) till F.Salling.

18. Norfolk till DFDS.

19. Loksa Laevateehase till Loksa Invest.

20. Rosti till Nordstjernen.

21. Balti components till Cargotec.

22. Roadways Container Logistics till Aegus Transport.

23. Maersk car carriers till Höegh Autoliners.

24. Codan Gummi till Maflow Group.

25. Maersk Ngujima (FPSO) till Woodside Petroleum. 

26. MartinAir till KLM. 

(Källor: A. P. Møller-Mærsk, Alphaliner Weekly)

maerskvlgc-webb

(VLGC-fartyget Maersk Visual såldes till BW-koncernen i maj 2013. Foto: A. P. Møller-Mærsk).

Kommentarer

  • Ingvar Bergman

    Man skulle kunna tro att man behöver kapital för att betala sina 20 Double-E fartyg. Tankflottan hör väl annars till kärnverksamheten, men man tror inte på VLCC och koncentrerar sig på mindre enheter och spinner vidare på Broströms-konceptet som man förvärvade för något år sedan.
    Hur som helst – det kostar att ligga på topp – även för Maersk

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.