• En titt i kristallkulan

    Nu ramlar frakterna ytterligare. Det nuvarande allians-systemet har gällt i cirka 3-4 år. Ingen tjänar pengar (Maersk undantaget, med viss tvekan om hur siffrorna skyfflas mellan bolagen). Man funderar helt säkert på hur man skall komma vidare.

  • Lite Containership Review

    Hur gick det med frakterna inför Chinese New Year? Jo, de lyfte aldrig till den av de två pikar som normalt inträffar varje år. (Den andra inför skeppning av julhandeln) Och linjernas försök att skjuta fram höjningen till först...

  • Öppet brev till Sören Skou, vd för Maersk Line

    Vart är Fjärran Östern linjerna på väg? Jag skulle vilja ställa några frågor och hoppas på svar; Byggandet av mega-carriers bara ökar och överkapaciteten är besvärande och ett kvitto på detta är att fraktraterna inför Chinese New...

  • Daily Maersk skrotas

    För ett par år sedan introducerade Maersk Line ett revolutionerande koncept som gavs namnet ”Daily Maersk”, med dagliga avseglingar från bashamnar i Asien och garanterad transittid till bashamnar på  Kontinenten och med rätt frikostig kompensation om man inte höll...

  • Faran i att gapa över för mycket

    Maersk har släppt lite siffror för 2014 och det helägda speditionsföretaget DAMCO redovisar en nätt förlust på USD 293 miljoner (varav 183 av dem under 4Q 2014). Skomakare – bliv vid din läst! Det kan inte vara lätt...

  • Surrning av last

    Jag råkade kommentera artikeln häromdagen angående blockad av ett par Unifeeder-fartyg för att besättningen utförde surrningsarbete som stuveriet ansåg vara deras jobb. Det skulle jag inte ha gjort, för jag får en storm av kommentarer som säger...

  • Nyheter från Öst-fronten

    Triple-E nu 2.000 teu mindre än senaste beställningar. Imabari Shipyard, Japans största varv, ger sig in i racet på byggandet av megacarriers och bygger ny docka för att kunna bygga 20.000 teu för räkning MOL eller möjligen...

  • Tonnagets historia

    Här talas om att den ”blå skatten” (tonnageskatten) är beroende av ett fartygs nettodräktighet (nettoregisterton, nettoton) och jag tyckte det kunde vara läge att förklara vad ett nettoregisterton är för något. Först och främst – det...

  • Kungsholm till Göteborg

    Det pågår nu livlig diskussion på webben om att försöka få hit ”’Kungsholm” och bevara henne åt eftervärlden. Hon är väl egentligen inte rätt fartyg att bevara, men när det inte blev något med ”Bahia Blanca” får hon duga. ”Bahia...

  • Chinese New Year 2015

    Kina stänger sin enorma produktionsapparat. Den 19 februari till den 5 mars firar kineserna nyår. Det brukar vara en av ett par tidpunkter under året, då linjerederierna – motiverat eller inte – försöker lyfta fraktraterna rejält och det brukar...

  • Sjöfartsåret 2014

    Jag kommenterade häromdagen en artikel i Sjöfartstidningen med rubriken Överkapacitet oroar år 2015. Men så här inför slutet av sjöfartsåret 2014, kände jag i efterhand att det inte räcker med att konstatera up-jackningen i...

  • Tonnageskatt och svenskflaggat?

    Läste idag Sydsvenskan som i dagarna intervjuat vår nya infrastrukturminister, Anna Johansson (S). Man talade om tunnel via H/H-leden (Helsingborg/Helsingör), Västlänken i Göteborg, vägslitageavgifter, Förbifart Stockholm, spårvagnar i Lund, Bromma flygplats och mycket annat – men inte ett ord om...

  • LNG i hamnarna eller…?

    Det är glädjande att LNG-alternativet till scrubbers och MGO allt oftare dyker upp i sjöfartspressen och nu senast Terntank. Varje hamn med självaktning räknar nu på att anlägga en LNG terminal för bunkring. Ett sådant initiativ är samarbetsprojektet ”LNG in...

  • Går 2M samma öde till mötes som P3?

    Samarbetsavtalet mellan Maersk och MSC är nu ute på ”remiss”.  I FMC är två delegater av fem emot, eller i varje fall tveksamma, och ESC knorrar och undrar varför avtalet inte nämner något om vad som är ”in it for the...

  • Ocean Three – lägg namnet på minnet

    När kinesiska myndigheter stoppade vidare planer för den tilltänkta alliansen P3 blev franska CMA CGM side-steppat av MSC och Maersk, men har nu funnit nya partners i kinesiska CSCL och arabiska UASC. Samarbetet skall gå under namnet Ocean Three och...

  • Vilken sommar!

    Vilken sommar! Det kan inte bara vi svenskar utbrista, utan även operatörerna i linjefarten på Fjärran Östern. Överraskning I Den normalt slacka perioden april/juli kom aldrig till linjernas stora överraskning. Vad sysslade analytiker och förståsigpåare med? Ingen hade...

  • EU är på defensiven

    P3 – den snart utslitna lilla koden på den stora alliansen –  har nu passerat två av tre hinder och det tredje (kinesiska konkurrensmyndigheter) får betraktas som en formsak och det tas nog ett beslut vilken dag som helst...

  • Linjeoperatörerna lär sig aldrig

    Rederierna i Asien/Europa farten har flera gånger denna vår försökt höja frakterna, och den 1 maj var det dags igen. Denna gång fick man  lika plötsligt som oväntat hjälp av en mini-peak med ca 90% beläggning de senaste två veckorna.. I stället...

  • Jag har varit på seminarium…..

    ….. på LNG in Baltic Ports i Helsingborg i går och normalt blir man lite klokare efteråt, men inte jag och säkert ingen av de andra delegaterna heller. Detta var ett andra seminarium i ämnet – det första i samma...

  • P3 och spelet kring allianserna

    När konkurrentsmyndigheterna godkände linjerederiernas önskemål om att få bilda allianser för att effektivare utnyttja sina fartyg och deras lastutrymmen och för att optimera sin service att täcka så många hamnar som möjligt på ett kostnadseffektivt sätt, då öppnade man –...