• Allianser i förändring

    Maersk Line halverar sitt resultat från 2014 och det ser säkerligen likadant ut (om inte värre) för de andra aktörerna i East-West/trafiken. Flera aktörer måste sälja tillgångar för att få ordning på balansräkningarna. God lasttillgång inför Chinese New Year (CNY)...

  • Rättstavning

    Transshipment och tyngdlyftbom – två ord som ofta blir fel. Jag har i många år retat mig på att även i sjöfartspress har orden ’omlastning’ och ’bom för tunga lyft’ skrivits som ovan. Omlastning stavas enbart med ett ’s’ –...

  • Lloyd’s List Top 100

    Den ansedda shipping publikationen Lloyd’s List utser varje år de 100 personer som anses ha störst inflytande i shipping världen över. Man kan tycka vad man vill om denna nominering, men här avslöjas på ett brutalt sätt hur liten betydelse Sverige...

  • Far East-traden i december

    Halva december har gått….. och november-raterna sjönk till historiskt låga nivåer. Så låga att till och med frakterna i östgående riktning var högre – dessa senare rater som bara utgör kosmetika på grund av den notoriska obalansen i traden, där det per...

  • Winter Surcharge i Östersjön

    Den 1 december till och med den 30 april (varje år) inför short-sea trafiken ett vintertillägg och för säsongen 2015/2016 är detta tillägg EUR 90 per teu. Enigheten i detta ’tilltag’ är rörande och jag frågar mig varför avlastarorganisationer och...

  • East-/Westallianserna

    Oro i lägren Jag har länge hävdat att allianserna spricker upp under året. Det var kanske att ta i, men att något händer under 2016, tror jag bestämt på. Det är dåliga tider för alla och det är en...

  • November i Fjärran Östern-farten

      Sedvanlig månadshöjning i november Som brukligt görs ett nytt månatligt försök att höja frakterna. I oktober föll de ned till USD 650/950 per 20/40ft till Skandinavien och då ligger det en feederkostnad från kontinenthamn i frakten. Ett läge som...

  • Maersk kryper till korset

    Det är ju lätt att säga ”vad var det jag sa”. Ja, så har det man förväntade sig i Asien-farten hänt – Maersk lägger upp ett fartyg, men det är inte vilket fartyg som helst – utan en Triple-E:a...

  • Sjöfartsstödet

    Jag kommenterade häromdagen den Anonym (varför kan man inte sätta ut sitt namn eller alias?) som menade att Delegationens tolkning att fartyg som har samma ägare som lasten fartyget skeppar, inte kunde anses var konkurrensutsatt. Det är, enligt min mening,...

  • Maersk ökar sin närvaro i Östersjöområdet

    En artikel med denna rubrik finns nu på webben och behöver fördjupas   Linjerederierna ser lönsamhet i att ta hand om sitt exportgods självaDe allmänna feederoperatörerna Unifeeder och Teamlines – som tills för några år sedan – ensamma...

  • Peak season som försvann

    Årets julhandel är nu på köl, men inga klappar till linjerna. Den normalt starka perioden fram till och med september, då bland annat all julhandel skall skeppas hem, fick passera obemärkt. Det blev helt enkelt inte någon ’peak’...

  • Fjärran Östern – lite från ovan

    Jag såg i min kristallkula i våras att rörelser mellan linjerna/allianserna mycket väl kunde inträffa inom 9-12 månader. Sedan det skrevs, har fraktraterna åkt berg- och dalbana och mönstret har varit frakthöjningar den 1:e i varje månad, som efter 7-10...

  • När det händer något….

    ………. är det många tyckare som kommer med råd, orsak och lösningar på hur problemet uppstod och vad göra åt det.    Vi är många landkrabbor, snedseglare och fördettingar som vill ha ett ord med i laget och det är väl detta som...

  • Imponerande orderbok

    I en artikel i torsdags, bekantgörs ytterligare Maersk-orders. Men att kalla dessa east/west arbetshästar (12-14000teu) för flexibla för att de flyter in i hamnar dit konkurrenterna seglat länge, det är väl ändå att ta i.   Men kanske vill man fokusera...

  • All time low i Asien-farten 2

    Jag skall ändra mig när det gäller årlig lastkapacitet framåt 2018 då 2M förväntas ha 51 mega-fartyg igång i denna trade som på 2,5 enkelresor per år kan absorbera ca 2,5 miljoner nominella teu. Därtill kommer – och det missade jag – alla deras...

  • All time low i Asien-farten 1

    Nu är det allvar! Frakterna upplever sina värsta siffror någonsin och bortskalat för bunkerkostnad per teu – uppskattad till ca USD 300/teu – så får vi fraktköpare tillbaka ca USD 56/teu som tack för att man får skeppa lasten. Så kan det...

  • 18000-teu i hård sjö

    Bo Carlzon hade två frågor m h t Maersk undertecknar beställning på 11 + option 6 förstorade Triple E.   Dels hur ett sådant fartyg uppför sig i hårt väder och dels vart skall alla 18000-teu sysselsättas (när de i...

  • 150% frakthöjning Asien/Europa

    För den eller de som kan ha nytta av min information om fraktläget i Asien/Norra Europa traden, så har fraktraterna i helgen som gick gått upp med inte mindre än 150 procent. Trots denna skarpa höjning ligger raterna...

  • Undermåligt underhåll

    Att kostnadsjakten och dåliga tider börjar synas utvändigt på de ljusblå fartygen är beklagligt. Rostvatten färgar nu skroven till den grad att man får en känsla av att fartygen tillhör sub-standard redare.Bilder i sjöfartslitteratur visar Maersk-blå fartyg i ett...

  • Asien-frakterna rasar

      Fraktraterna nu nere på 2009 års krisnivå. Det kan inte vara lätt att vara linjeoperatör i dessa dagar, när frakterna ligger under fritt fall. Man köper idag 20/40 ft spotrater via speditör till någonstans...

  • Nordatlanten nästa mål för East-West gänget

    De verkligt stora korridorerna i Öst/Väst gående riktning är Europa – Fjärran Östern v.v och Fjärran Östern – USA v.v. medan USA – Europa v.v. är en något mindre trade. Allianssamarbetena har i många fall exkluderat Transatlantic-traden och den...