• Svensk Sjöfart missgynnad…

    ..löd en rubrik i dagens SST.  Jag är inte särskilt insatt i svensk sjöfart, men jag frågar mig – Vad är det för fel på den och vad saknas för att – om inte gynnad – så i varje fall få...

  • Oligopol i Linjetrafiken?

    Allt oftare hör man ordet Oligopol nämnas av bekymrade fraktköpare och avlastarorganisationer. Innan köplusten bröt ut hade east/west traden 16 aktörer samlade i fyra allianser. På mindre än ca 15 månader har,.genom övertagande, antalet reducerats till 10 rederier i tre...

  • Allianserna efter två månader

      Hur blev det? Jo, 15–16 linjer har reducerats till tio, om jag räknar in de tre japanerna som inte blir ett förrän tidigast i höst med sin ”merger” av containersegmentet. Man kan konstatera att detta omskyfflande inte...

  • Madrid Maersk – 20.568 TEU inleder ny serie

    För några år sedan gjorde Maersk ett gigantiskt PR-jippo i Köpenhamn när man lade #2 i Triple-E serien, Majestic Maersk, på Langelinie och imponerade på den almindelige dansken. Branschfolk var mindre imponerade över denna jack-up från 14.700–18.000 på ett...

  • 18.000 TEU betyder inte alltid 18.000 TEU

    Exportörerna klagar på att fartygen Europa – Asien har varit fullbokade en tid och man har tvingats acceptera väntetider på i vissa fall över två veckor. Man tycker att nu när i princip alla aktörer har 18.000+ TEU-fartyg skulle...

  • För tidigt blåsa faran över

    Intjäningen i Fjärran Östern farten håller i sig hyfsat väl och CEO efter CEO ser nu 2017 som året då det äntligen vände. Ju fler som säger samma sak ju tydligare påverkas marknaden och det är i sådana...

  • Chinese New Year

    Den 28 januari inleddes CNY officiellt – många har redan innan påbörjat festligheterna inför Tuppens År och många kommer inte tillbaka efter en veckas festande utan stannar borta i närmare två veckor. Detta sätter sina spår i export-volymerna med anhopning av...

  • Mycket vill ha mer…

    A.P. Møller Mærsk ändrar kurs radikalt.  Knappt har min senaste blogg ”Stor blir större…” kommit på pränt förrän nästa knackar på: ”Mycket vill ha mer…” A.P. Møller har för avsikt att ge sig...

  • Stor blir större…..

    …men denna gång syns det inte. Maersk köper tyska Hamburg-Süd från Ötkergruppen och blir därmed största aktör i Europa-Sydamerika-farten. Men denna gång har man lärt sig av sitt misstag från förra stora köpet – av P&O NedLloyd – som...

  • Hamnstrejken i Göteborg

    Hamnstrejken i Göteborg är ett hot mot den reguljära linjetrafiken över hamnen.  Allianserna förutsätter att direkthamnarna är tillgängliga 24/7 och med störningar som den i Göteborg, finns en uppenbar risk att Göteborg reduceras tilll en feederhamn med högre fraktkostnader på...

  • Konsolidering och ”cascading”

    Konsolideringen i Fjärran Östern-farten fortsätter och nu har den av mig i 3 år förväntade sammanslagningen av containersegmenten i japanska NYK, MOL och K-line bekantgjorts. Man har visserligen inte mer än 7% av marknaden, men en trogen kundkrets japaner som vill se den...

  • Linjesjöfarten

    Det är väldigt illa ställt i linjesjöfarten världen över och även i andra sektorer som storbulk och off-shore. Vad gäller linjefarten har Hanjindebaclet chockat övriga aktörer, terminalhavare, landtransportörer och inte minst fraktköparna. Några aktörer – 2M och HMM – har...

  • April 2017 och mer om Hanjin

    April 2017 är den månad då Fjärran Östern-fararna ämnar byta partners och allianserna är tänkta att förändras. En konsolidering är att vänta och redan har man döpt om allianserna till THE Alliance (och tongivande i den alliansen blir ett förstärkt...

  • Man tog inte chansen

    Fraktköparna kan bekvämt luta sig tillbaka i förvissningen om att de låga frakterna till/från Asien kommer att bestå lång tid framöver. Det har länge varit överkapacitet på de stora traderna och det har delvis berott på att Asien (främst Kina)...

  • Hanjin – vad händer med vårt gods?

    … den frågan skall jag försöka  belysa utifrån en lekmans perspektiv.   Det råder stor förvirring vad som kommer att hända med godset i fartygen och eftersom denna händelse är unik – men väntad – så finns det inget att...

  • Hanjin blev första offret

    Sommaren har snart förflutit och den ena linjen efter den andra visar illröda siffror t om 1H (första halvåret) 2016. Hanjin gjorde en nettoförlust på 439 miljarder Won under nämnda period och har kämpat för sin överlevnad och för ett...

  • Sommarstiltje i linjefarten?

    Nej, knappast. Det är full gång i att hitta lösningar och nog blev man förvånad när 2M-alliansen Maersk/MSC – som man trodde hade funnit sitt modus operandum – nu tar in koreanska HMM (Hyundai Merchant Marine) i sin grupp. –...

  • Partnerbytet snart fullbordat

    Så är det klart att bjuda upp till dans per april 2017 och det är lika gott att redan nu lära sig vem som krupit i säng (eller vågar jag säga i ormgropen) med vem, för de är några stycken! Häromdagen...

  • Shipped Onboard!

    Kan man ha ett starkare konossement (Bill of Lading – B/L) än ett shipped onboard-B/L försett med ombord-datum?! Jag skulle i min profession svarat ett obetingat nej på det påståendet. Endast ett haveri eller annan ’Act of God’ kan...

  • Alkolås

    Vad har titeln med shipping att göra? Kanske ändå… Jag blev väldigt illa berörd häromdagen då jag läste om en olycka på E4:an vid Örkelljunga, där två lastbilar kolliderade och det visade sig att den ene chauffören var onykter.

  • Allianser i omstöpning

    Nu rörs det om i den stora smältdegeln Fjärran Östern traden. För drygt ett år sedan kunde man i kristallkulan se att allianserna inte skulle räcka till – det behövs regelrätta ’mergers’ (övertagande). Så har skett, eller kommer att ske,  med...

  • Fjärran Östern – Nya grepp efterlyses (2)

    Om jag skulle vara lite djärvare och botanisera bland sådant som torde sticka ut under denna ‘heading’ och som eventuellt skulle förklara mig anfäktad av vårkänslor, så ligger det en helt annan framtid i trafiken – om än något spektakulär...

  • Mycket tal om sjöfarten …

      Bara ett litet inlägg till Sjöfartsmötet på Sjöhistoriska häromdagen….   En näring som flyttar 90% av allt vårt import- och exportgods över sjön (i färjor/feederfartyg/tankers och bulkfartyg) skall, som en första åtgärd, självfallet ha ett eget departement med branschkännedom och ett...

  • Fjärran östern igen

    Analytikerna förespråkar fortsatt allianssamarbete…....men jag påstår att allianserna i sin nuvarande form är en black om foten och bidrar i högsta grad till problemet med överkapacitet. Anti-trust myndigheterna har, med sina regler för hur allians-samarbetet skall utövas, skapat en...