18000-teu i hård sjö

Bo Carlzon hade två frågor m h t Maersk undertecknar beställning på 11 + option 6 förstorade Triple E.

 

Dels hur ett sådant fartyg uppför sig i hårt väder och dels vart skall alla 18000-teu sysselsättas (när de i princip bara kan gå Asien/Europa).

Den första frågan har jag ingen erfarenhet av och borde naturligtvis avstå, men har man skrivklåda så har man. En sak kan jag säga med bestämdhet, jag skulle inte frivilligt klättra i lejdare 25 m ner i fartyget = 10 containers högt i rummen för att kolla att girdersystemet är intakt och att fartyget inte läcker. Troligen går man inte ensam med hörselskydd, syremätare och annan skyddsutrustning utan man kollar varandra. Vilken kakafoni av gnissel, skrammel, ristande och slag, när hon sätter det jämförelsevis korta förskeppet i nästa våg och slingrar sig som en orm framåt. Tänk på de gamla C-båtarna byggda på Kockums och i Bergen, de nådde – höll jag på att säga, aldrig maxbredden – jo vid midskeppet för att åter smalna efter detsamma. Men vilka påkänningar mellan vågtopparna! Ömsom ”hogging” ömsom ”sagging” – vilket ett sådant fartyg hela tiden utsätts för även vid lossning/lastning! Vad som oroar mig är det ökande antalet bränder i lasten i containerfartyg. När allt skakar och nötts emot vartannat kan säkert självantändning uppstå. Hur är det med automatisk släckningsutrustning vid brand? Kanske någon därute har hunnit skaffat sig erfarenhet av dessa stora fartyg i hård sjö och kan tala om hur det verkligen är?

 

Jag svarar på den andra frågan separat (under Maersk/varvets underskrifter).

Kommentarer

  • Anonymous

    Sett lite youtube filmer från Mol Excellence där man ser hur fartyget rör sig, dock har han lagt musik över och fartyget är 100m kortare….
    https://www.youtube.com/watch?v=rHlEXn37dVg

    Maersk verkar ha någon sorts företagspolicy angående filmer och foton från sina fartyg för man ser mycket sällan annat än officiella filmer från deras fartyg.

  • Anonymous

    Har för mig Maersk lade upp en film från E-klassen på sin Facebooksida för ett par månader sedan där de har filmat nerför en korridor i långskeppsled

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.