• Tack för mig!

    Det kan inte vara rimligt att en 800-kronors löparsko kostar 5 kronor att frakta. Foto: Composita/Pixabay På grund av sjukdom och svårigheter att hantera tangentbordet – måste backa och rätta vart och vartannat ord – blir jag tvungen att tacka...

  • Förändringarnas decennium är här

    Foto: pxfuel.com Just-in-time eller precis i tid, Supply Chain eller försörjningslinje, Logistic Center eller externlager, inom vars väggar speditörerna utför 3PL- och 4PL-tjänster åt lastägarna – ordlistan kan göras lång och när momenten ovan samverkar, då har man uppnått vad...

  • Linjetrafiken står inför tuffa utmaningar 2020

    Foto: Joachim Sjöström Under 2020 inträffar ett par myndighetsutövanden som får stor betydelse för sjöfarten och särskilt då för den transoceana linjetrafiken. Den 1 januari 2020 träder IMO:s (FN-organet International Maritime Organisation) nya tvingande regler för utsläpp av svavelhaltiga avgaser...

  • Containern – en oumbärlig lastbärare

    Foto: Joachim Sjöström Ofta blir framstående insatser inte uppmärksammade medan personen ifråga är i livet. Så var dessbättre inte fallet när containern – den i mitt tycke mest genomgripande händelsen inom världssjöfarten och sedan också världshandeln – introducerades av...

  • Hälsan tiger still…

    Hälsan tiger still brukar man säga när allt är i sin ordning. Även om det varit tyst ett tag, så kan man nog inte använda det talesättet i containerfarten. Man brottas fortfarande med halvtomma fartyg och...

  • Vart är linjefarten på väg?

    Vad händer i linjefarten? Det tycks fortfarande råda en viss förvirring över IMO:s svavelutsläppsregler så här 250 dagar före implementerandet. Vad skall man välja – scrubbers open or closed loop, LNG eller inte göra något alls annat än att köra...

  • Vasaloppet

    Foto: Vasaloppet.se Vad har det med shipping att göra? Egentligen ingenting, men jag kan inte undanhålla läsarna från en jämförelse som t o m jag som containernörd fick gnugga mig i ögonen inför. Den som såg...

  • Skomakare – bliv vid din last!

    Maersk Forwarder kanske är ett lämpligt namn på det nya Maersk? Foto Ronnie Robertson / Wikipedia Commons   För drygt ett år sedan gick Maersks CEO Søren Skou ut med ett uttalande som jag inte ens vågade...

  • Gemensamt Haveri – G/A

    Jag kanske har berört detta ämne tidigare, men i dessa dagar då redarna förklarar General Average snart veckovis, tål det att upprepas. Glöm ej transportförsäkra! Köper ni CIF så ändra villkoren till FOB och försäkra själva. Vid ett CIF-köp försäkrar...

  • Göteborgs Hamn / APM Terminals

    Reportaget om Göteborgs Containerterminal i Sjöfartstidningen nr 1/2019 var intressant läsning och det är glädjande att 2M-kollegan MSC hänger på. Då är det viktigt att arbetsron i terminalen säkerställs så att MSC finner det worth while att anlöpa denna Maersk-hamn...

  • Containers i sjön… igen

    MSC Zoe förlorade cirka 270 containrar på Nordsjön. Foto: Havariekommando, Tyskland. För cirka  fem år sedan tappade ”Svendborg Maersk” 520 containers överbord (jo, du läste rätt – 520 containers) utanför Portugal på väg till Far East.

  • What ends 2018 and what brings 2019 …

    De flesta av linjerna har nu skaffat sig mega-fartyg på 23,000 TEU eller har dem i order. Även det dåligt körande linjerederiet HMHMMHHMM (koreaner) som har fått löfte om statligt stöd för ett 20-tal ULCV (Ultra Large Container Vessel) och...

  • Hur tänkte man och hur tänker de?

    Jag fortsätter envist att vägra förstå hur linjeredarna tänker. Nu har drygt fem år passerat sedan Maersk chockade sina ”peers” med att lägga order på 10+10+10 enheter om 18.270 teu fartyg – varav optionen på de sista 10 ströks...

  • Allianser i rockad

    Nu har omstuvningen i nya allianser haft ett år eller ett halvår (ONE) på sig att köra in sig. Har det blivit bättre för linjerna och för fraktkunderna? Låt oss börja med linjerederierna: Knappast. Trots god lasttillgång 1H...

  • Nu är den förb… sommaren här…

    … och för den lille importören med årsvolym runt 100 containers är det ofta en mardröm att få in vikarier för att sköta införtullningar och planera hemtagning (container dragningar etc.). Nu säger den NVOCC som kör hem enheterna...

  • HMM ökar nu farten!

    Den 22 februari skrev jag om HMM’s planer på att erbjuda expressfart i Fjärran Östern traden. Den 8 april blir det verklighet. Då lastar ’Hyundai Forward’ – ett fartyg i panamax-storlek på 4.728 teu – i Busan och...

  • HMM planerar höja farten

    I veckan nåddes vi av nyheten att HMM (Hyundai Merchant Marine) som är en standalone i Asien/Europa farten umgås med planer på att öppna en express-service och använda 5.000-TEU Panamax-fartyg. Relativt gamla fartyg och därmed låga charter-hyror, men med...

  • CNY samt HMM

    En genomgång av läget i den stökiga Fjärran Östern farten samt ett förtydligande av rubriken till detta inlägg   CNY står för Chinese New Year och inträffar i februari.  Kineserna firar Lunar New Year under ca 14 dagar och...

  • Containern… En tillbakablick

    Det är ganska precis 50 år sedan containern började dyka upp på allvar i de europeiska hamnarna och jag skall försöka mig på att se tillbaka på utvecklingen, sådan jag upplevde den. Och då hoppar jag över upphovsmannen...

  • Förstoring spär på överkapaciteten

    CMA CGM:s Georg Forster i Hamburg.[/caption]   Fjärran Östern – November 2017 Man blir aldrig riktigt klok på händelserna i denna trade. Lasttillgången har hela året varit god och uthållig och borde vara föremål för fraktjustering uppåt, men...

  • MGX23 och MGX24

    Rubricerade koder betyder containerfartyg med kapacitet upptill 23.000/24.000 teu. Jag nämnde i min blogg i början av september att varven hade ritningar klara och nu verkar de ha fått åtminstone två Carriers – MSC och CMA CGM – att beställa för...

  • Sommaren i Fjärran Östern-traden

    Cyberproblem, marknad och allt större fartyg – några ’topics’ i sommar. Ja, sommaren blev en prövning för fraktkunderna, både export och import. Konflikten i Göteborg och cyberattacken mot Maersk gjorde att det blev totalt kaos. Alla hamnar...

  • Tycho Brahe – kärt barn har många namn

    I senaste numret av SST finns en presentation av HH-färjan Tycho Brahe,  som fått bytt ut sina dieslar mot batteridrift. Den 1991 byggda färjan hade stora problem att hitta rätt under sin första tid på Öresund och kolliderade med vågbrytare och ramper stup i...