Det ser blekt ut efter Aida Stella

Ibland går det fort inom sjöfartsvärlden. Ostliga vindar och risk för 30 centimeter snö gjorde att omkring 2 000 tyskar nog blev en aning besvikna i måndags. Passagerarna ombord på det sprillans nya kryssningsfartyget Aida Stella fick se Nyhavn, den lille havfruen och Strøget bytas ut mot Majorna, Feskekörka och Avenyn när kaptenen valde bort Köpenhamn till förmån för Göteborg på grund av ovädret.

Kajen i Göteborg låg med öppen famn. Med mycket kort varsel lyckades hamnen organisera anlöpet. Om passagerarna möttes av ett logistiskt kaos på kajen eller bussar i raka led låter jag dock vara osagt.

Aida Cruises AIDA STELLA på ingång till Göteborg.

Redan under 2012 års kryssningssäsong skaffade sig Göteborgs Hamn nyttiga erfarenheter i grenen oplanerade kryssningsanlöp. Genom den lotsstrejk som pågick i Oslo fick Göteborg ta emot sju extra anlöp. Och en lotsstrejk även i år hade inte suttit helt fel. Anlöpslistan för årets säsong är ganska blek. Med start den 18 april och slut den 19 december är 35 anlöp anmälda, totalt 13 olika fartyg. Det är hälften mot förra årets rekordsäsong. Enligt Göteborgs Hamn beror det dels på att den flitiga besökaren Classic International Cruises gått i konkurs, samt en sämre kryssningsmarknad i England.

Dock verkar ljuset åter skina på Göteborg år 2014. Hamnen räknar med att slå "alla tiders rekord" det året. Hittills sitter man och ruvar på ett 70-tal anmälda anlöp. Och om man tittar i ankomstlistan är det trevlig läsning för en nörd som mig. Eurodam, Emerald Princess, MSC Poesia, Aida Bella och nya Europa 2 är några av namnen.

Aida Cruises AIDA STELLA i Göteborg.

Under både 2014 och 2015 kommer Göteborg att få besök av fartyg från Aidas Sphinx-klass. Totalt är de nu sju systrar där Aida Stella är den sista. Hon är 253 meter lång och är på 71 000 ton och lämnades över till rederiet från Meyer Weft den 11 mars 2013.

Hennes tolv nätter långa jungfrukryssning började i Warnemünde den 17 mars och fortsätter nu till Oslo, Stavanger, Southampton, Le Havre, Zeebrügge och Amsterdam innan resan avslutas i Hamburg den 28 mars. Om vädergudarna vill.

/Christopher

  • Daniel Svara

    Vart hittar du listan på kryssningsanlöp för 2014?

Fakta om fartyg flyter igen!

I dag är en bra dag för alla sjöfartsnördar. Den fantastiska fartygsdatabasen Fakta om fartyg har återuppstått efter en tid i dvala. Det var i januari i år som Micke Asklander bestämde sig för att plocka ner sin sida efter diverse teknikstrul och borttappad lust. "Jag känner att jag inte längre känner den glädje sidan gav mig för några år sedan", skrev han vid nedläggningen av den sida som han drivit i 15 år.

Fakta om fartyg har betytt oerhört mycket för mig under alla de år som jag bloggat om sjöfart, närmare bestämt sedan 2007. Få sidor har kunnat ge så mycket detaljerad information genom ett så enkelt format. Tusentals är de sjöfartsälskare som använt sig av sidan för att få upplysningar om älskade och hatade passagerarfartyg. Även många journalister har haft stor nytta av sidan i sin research vid olika sjöfartsrelaterade nyheter. De ofta blixtsnabba uppdateringarna har många gånger överraskat både branschfolk och mediefolk.

Stor eloge för ditt arbete, Micke!

/Christopher

PS! Passar på att göra lite smygreklam för Sjöfartsbloggens nystartade sida på Facebook! In och gilla!

  • Roger Andersson Svara

    Goda nyheter
    Tack för comebacken Micke Asklander.
    Webbsidan är ovärderlig för svensk sjöfart ock svenska sjömän.
    Den borde premieras med något sjöfarts-stöd eller stipendiat från någon bra Sjömansstiftelse.

  • Daniel Carlsson Svara

    Men gud vad härligt! Jag har använt sidan mycket i jobbet för att leta information om de båtar jag ska ombord på. Så det var mycket ledsamt när jag såg att Micke lagt ner den. Hoppas han finner lust att fortsätta många år framöver. Annars finns det säkert någon som är villig att ta över.

  • Anonym Svara

    Jag hoppas fotografierna på båtar o.d.har en chans å komma tillbaka när vi nu har turen att få FoF på nätet igen. MVH Båsen Andersson

  • Anonym Svara

    Toppen Toppen Det var många sjökisar som saknade FoF

  • Anonym Svara

    FoF hälsas Välkommen åter då!
    Monne Sahlberg.

  • Anonym Svara

    Vad trevligt!Välkommen åter!
    Monne.

Fartyget som överlevde tsunamin

För nästan exakt två år sedan inträffade något ofattbart i Japan, en av vår tids värsta naturkatastrofer. En jordbävning, en tsunami och ett reaktorhaveri som senare fick oss att skriva till Fukushima på listan över kända kärnkraftskatastrofer. Datumet då tsunamin slog in över den Japanska östkusten var den 11 mars 2011. På sina ställen var den över tio meter hög. Hus, vägar, bilar och båtar, allt drogs med.

En bild från katastrofområdet som fick mig att förstå vågens enorma kraft var den på det blåröda ganska stora lastfartyg som hamnat uppe på en kaj. Det handlade om Asia Symphony, ett fartyg på 4 724 ton som legat för ankar utanför hamnstaden Kamaihi i nordöstra Japan. Vågen gjorde att ett tjugotal meter av det drygt hundra meter långa fartyget hängde utanför kajen, resten stod på land. Den söndertrasade bogen pekade rakt in mot staden samtidigt som däckskranarna spretade åt alla håll. Nu när det åter är dags för årsdagen av denna katastrof kom jag att tänka på detta fartyg. Vad hände egentligen med henne?

Asia Symphonys historia börjar 1998 då hon byggdes av ett varv i Onomichi strax utanför Hiroshima. Hon har seglat under samma namn ända fram till katastrofen. Många med mig trodde nog att hennes sista dag var kommen och att skärbrännarna skulle göra slut på henne där hon stod på kajen. Lokalbefolkningen ville ha bort henne så fort som möjligt, dels eftersom hon blockerade en viktig väg, dels eftersom fartyget utgjorde ett plågsamt minnesmärke från händelserna. Men det skulle dröja sju månader innan hon försvann. Och då genom att lyftas tillbaka till ett nytt liv i sitt rätta element.

Första steget var att lossa hennes last och tömma bränsletankarna för att göra lyftet lättare. Därefter behövde viss utrustning monteras ner eftersom det kranfartyg som skulle göra jobbet inte klarade att lyfta mer än 4 000 ton. Men den 20 oktober 2011 lyftes hon tillbaka till vattnet - på en knapp halvtimme. Över 30 kablar användes för att klara uppgiften.

Eftersom fartyget fått en hel del skador under kastet upp på land väntade en flera månader lång tid på varv. Bland annat hade bogen ganska allvarliga skador. När fartyget renoverats lades hon ut till försäljning och sedan januari i år seglar hon vidare i de japanska farvattnen under namnet NO.9 Aya Maru. Det är ett namn som på japanska betyder att be om ursäkt.

/Christopher

Youtubeklipp på Asia Symphony:

Asia Symphony står på land

Asia Symphony lyfts ner i vattnet

Asian Symphony seglar igen

Snälla, sänk inte Titanic igen

Titanic II, 3D-modell från titanic-ii.com

Knappt någon kan ha undgått förra veckans stora sjöfartssnackis. Faktumet att det verkar bli en ny Titanic. Nummer II. Mannen bakom projektet, den australienska gruvmiljardären Clive Palmer, höll en presskonferens i New York där han berättade mer detaljer om bygget. Det hela ska påbörjas i år vid det kinesiska varvet CSC Jinling Shipyard och jungfruresan ska gå från Southampton till New York år 2016.

Målet är att få fartyget så likt originalet som möjligt. 2 435 passagerare ska få plats i 835 hytter. Resenärerna ska få möjlighet att låna tidsenliga kläder. Dessutom ska de resa i första, andra eller tredje klass – helt utan risk att behöva beblanda sig med varandra. Den enda egentliga skillnaden mot originalet tycks således vara det moderna maskineriet, att det finns luftkonditionering och säkerhetsarrangemangen (det vill säga tillräckligt med livbåtar).

Projektet har fått ömsom ris, ömsom ros på nätet. Många är skeptiska till att konceptet kommer att tilltala tillräckligt många för att det ska bli ekonomi i det. Och jag är beredd att ansluta. Av flera skäl. Fartyget är på 55 000 ton, vilket innebär att det kommer att bli trångt med närmare 2 500 passagerare ombord. Få kryssningsfartyg i den storleken tar så många passagerare. Holland America Lines Statendam-klass tar exempelvis omkrig 1 300. MSC Lirica tar knappt 1 600 på sina 59 000 ton.

Rederiet bakom Titanic II, Blue Star Line, menar att intresset för fartyget är enormt. Över 40 000 personer har hittills registrerat sig i kö för en biljett. Några säger sig vilja betala en miljon dollar för en förstaklassbiljett på jungfrufärden. Men resten? Kanske har de registrerat sig för att få nyhetsbrevet.

Frågan är om intresset att resa som tredjeklasspassagerare över ett stormigt Atlanten finns kvar tre år efter jungfrufärden? Bara under 2012 gjordes två kryssningar till minne av Titanics 100-åsjubilem. Enbart en av dem sålde slut. En del minns kanske också sydafrikanen Sarel Gous försök att bygga en replika. Det gick i graven 2006 efter knappt tio års drömmande, precis som många andra liknande projekt.

Det är fantastiskt kul att det finns rikisar som vill lägga sina förmögenheter på att bygga en Titanic II. Men gör det rätt från början. Lyssna på industrin och de som kan. Och skippa den töntiga klassindelningen. Allt bör inte vara som förr.

/Christopher

  • Jey H Svara

    Tror faktiskt Tredje klass kommer kunna locka en del, tveksamt om det kommer bli varje resa dock, finns garanterat människor som vill ”prova hur det var då” och tro att de lever under sekelskiftet.

När sjöfart blir en naturupplevelse

Costa Atlantica

Mitt intresse för sjöfart består av så mycket mer än bara fartygen. Förutom själva fotograferandet är det en fantastisk möjlighet att komma nära vacker natur. Och att få göra det på tider då man annars inte skulle ha varit vaken. Minnena från sådana stunder är näst intill oändliga. Tänker just nu på en speciell morgon från augusti 2010. Jag var uppe hos en fartygsintresserad vän som bor strax norr om Stockholm. Som så många gånger tidigare var planen att åka ut på morgonen med hans båt för att plåta dagens anlöp. Det handlade om runt sex till sju färjor och kryssningsfartyg som var på ingång till Stockholm.

Tyvärr var det molnigt den där morgonen. När vi vaknade strax före 05 tvekade vi en stund om vi verkligen skulle åka ut. Men det såg ändå vindstilla ut. Vi bestämde oss för att göra ett försök, vi hade ju ändå vaknat.

Någon kvart efter 05 var vi ute i den knappt fem meter långa motorbåten. Vattnet låg helt spegelblankt, både inne i viken och längre ut. Det var helt vindstilla. Lite dimma låg kvar på sina ställen. Inte ett ljud hördes. Ja, förutom motorn på vår båt då.

Vi kom ut i farleden och fick några riktigt bra bilder på morgonens första fartyg. Costa Atlantica. Inget märkvärdigt alls egentligen eftersom vi båda sett henne vid tidigare tillfällen. Men stillheten och ljuset gjorde stunden oförglömlig.

Azamara Journey

Efter Costa Atlantica skulle det dröja ett tag innan nästa fartyg passerade. Det var nu den bästa stunden kom. Vi lade oss vid en ö, slog av motorn och bara drev. Vi hade mackor med oss. Och dricka. Vi stod upp i båten och åt. Skärgården var helt stilla. Det enda man hörde var ljud från en och annan fågel. Och ytterst lite vattenkluck mot båtens skrov. Vi såg solen måla molnen i rött och gult. Efter ett litet tag hörde vi hur det rörde sig i vattnet. Det var en säl som stack upp huvudet ett hundratal meter bort.

Star Princess

Efter någon timme hörde vi ett dovt muller från Azamara Journey. Vi startade upp igen och mötte henne en bit bort. Magiskt ljus. Magiskt vatten. Därefter följde en hel rad med fartyg. Romantika. Silja Serenade. Gabriella. Baltic Queen. Och inte minst Star Princess.

När jag tänker tillbaka på denna morgon är det inte bilderna på fartygen jag minns bäst, det är naturupplevelsen. Det är nog samma känslor som för vilken naturälskare som helst. Vandrare, jägare och fiskare. För mig är halva nöjet med sjöfartsfotografering att få njuta av fantastiska havsmiljöer.

/Christopher

Den urholkade lyxkryssningen

Carnival Destiny

Under den gångna veckan har medier världen över rapporterat om ytterligare ett haveri med ett stort och förhållandevis modernt kryssningsfartyg. Till skillnad mot händelsen med Costa Concordia för drygt ett år sedan så gick allt väl denna gången. Väl på så sätt att inga människor omkom. Det som hände var att över 3 000 passagerare fick se sin semester bli förstörd. 

Det hela handlar om Carnival Triumph som drev runt på Mexikanska golfen i fem dagar eftersom en brand i maskinrummet gjort henne manöveroduglig. Strömmen försvann, vilket gjorde fartygets toaletter obrukbara - så när som på ett tjugotal. Medier över hela världen kablade ut nyheten om den drivande "lyxkryssaren" där den sanitära situationen bara blev eländigare och eländigare.

Både nationella och lokala medier i Sverige skrev också de flitigt om nyheten. Att en del lokaltidningar toppade med storyn säger en del om dess sprängkraft, trots att det inte rapporterats om några svenskar ombord. I alla fall inte vad jag kunnat se. Bilden av att snorrika människor tvingats bada i sin egen skit är en fantastisk story. Och det är nog den bild som många läsare fått från rapporteringen. Mestadels på grund av ett ord. Lyxkryssaren.

Carnival Triumph är byggd 1999 och är således nästan 15 år gammal. Hon är klassad som ett fyrstjärnigt fartyg på den skala som går upp till sex. Det kan låta högt, men faktum är att produkten inte går att betrakta som en lyxprodukt i sammanhanget. Snarare en massprodukt. En kryssning i Karibien med ett motsvarande av Carnivals fartyg går loss på mellan 3 000 och 4 000 kronor för en vecka i en standardhytt . Det kan jämföras med ett av rederierna i lyxsegmentet. Med Regent Seven Seas Cruises kostar en vecka i Karibien sällan under 20 000 kronor.

Jag är själv journalist och ska därmed inte kasta sten i glashus. Men bilden som förmedlats i rapporteringen blev så fel, särskilt för de som inte är bekanta med branschen. Det är skillnad på fartyg och fartyg. Glöm aldrig det.

/Christopher

  • Søren Lund Hviid Svara

    Tak for disse meget relevante betragtninger. Krydstogt-branchen er i princippet bare et branchesegment i den maritime-, eller for den sags skyld i turistindustrien, men den bliver ofte meget unuanceret omtalt, selv i erhvervspressen. Måske er det bare et eksempel på professionelt arbejde hos reklamebureauerne, som er lykkedes med at få nævnt begrebet ”luksus” – selv i sammenhæng med et mass-market produkt som Carnival og Costa. Men på den anden side; hvad er luksus – det er vel et definitionsspørgsmål! Søren Lund Hviid, journalist hos Søfart

  • Daniel Carlsson Svara

    Man kan ju hoppas att sådana här problem löser sig genom att nya kryssare (lyx eller ej) byggs med ”Safe Return To Port”.

  • Nils Svara

    Så för kryssningar som kostar bara 3000-4000 kr i veckan ska inte journalisterna skriva något om att inte toaletterna fungerar etc. Ska det anses som något man kan räkna med kan hända när man inte betalar mer?

    Har Sverige västvärldens sämsta journalister?

    • @Nils:

      Nils, läs om min text så förstår du att det givetvis inte är så jag menar. Det hela handlar om många mediers sätt att utmåla denna kryssningen som en lyxprodukt när det i själva verket var en massprodukt.

  • Anonym Svara

    Som toaletterna skulle fungerat på de sexstjärniga kryssarna.

  • Anonym Svara

    Vad är nödgeneratorn.Klarar inte maskingubbarna att köra den?Går vacumsystemet på oviktig last????

Ta tillvara på nördarna!

Stena Jutlandica utanför Gäveskär

Om man läser debatten om den svenska sjöfarten får man uppfattningen att intresset för branschen är i botten – både bland politiker och allmänhet. Sjöfart är historia och ska bevittnas på museum. Och visst är det säkerligen en sann bild om man jämför med förr då folket kantade kajerna vid sjösättningar och avgångar till Amerika. Men intresset är allt annat än utdött. Och glöm då bort alla gubbar som sitter och vänder på vykort hos sjöfartsklubbarna. Det stora och brinnande sjöfartsintresset finns ute på internetforum världen över.

Antalet registrerade forummedlemmar talar sitt tydliga språk. Svenska Landgången har 3 249 medlemmar. Norsk Skipsfarts Forum har 5 693 stycken. Och för att inte tala om den fantastiska sajten Shipspotting.com som har över 83 000 medlemmar, 31 000 inlägg i forumet och imponerande 1,4 miljoner uppladdade fartygsbilder i databasen. Ett eldorado för en shipspotter helt enkelt.

Det är flera saker som gjort mig sjöfartsintresserad. Förutom sjöblod i släkten och den fantastiska känsla det är för en landkrabba att komma ut på havet så bär varje fartyg på en unik historia, från dop till skärbrännare. Varje fartyg är byggt för ett givet sammanhang och är kommet ur en viss kontext. Samhällsekonomin. Politiken. Resvanor och transportmetoder. Allt påverkar dess utseende. Se bara på Viking Lines nybygge, Viking Grace. För mig är intresset mycket likt en fågelskådares. Det gäller att se och fotografera så många intressanta och helst ovanliga fartyg som möjligt. Och gärna på ställen där ingen annan gjort det.

Allt fler från branschen har börjat inse värdet av sjöfartsnördarna. De kan spela en viktig roll som ambassadörer för rederiets varumärke, framförallt när det gäller kommersiell passagerarsjöfart. Därför gäller det att finnas bland dem. Stena Line Scandinavia AB har insett detta och finns sedan den 18 januari 2013 registrerade i sitt eget namn på Landgången, dock utan att ha deltagit i någon diskussion ännu. Plus i kanten för tilltaget. Nämnda rederi har tagit ytterligare ett spännande grepp på Facebook. Flera av fartygen har en egen sida där man kommunicerar med gillare av olika slag. En av de bättre är Stena Danica där den mest extreme färjenörden kan få veta exakt vad som händer ombord – varje dag. Andra twittrar. Föredömet är isbrytaren Ale som ger oss ständiga uppdateringar under namnet Icebreaker Ale. ”Tidan har blivit lite sen, beräknas nu till kl 0500. Strax innan tänker vi starta upp så motorerna är varma & goa innan vi börjar assistera”. They know how to please a geek.

/Christopher

  • Per Nilsson Svara

    Klubb Maritim som har 4 100 medlemmar på 12 orter och som fyller 50 år i år.
    Föreningen är öppen för alla oavsett om man jobbat ombord eller med sjöfart
    på land eller bara är en vanligt intresserad nörd.

  • Cowboy Svara

    Ja, välkomna in på Landgången ska ni vara. Ta plats vid lägerelden och ta del av alla diskussioner, berättelser och minnen. En levande digital runsten om sjöfart där alla är välkomna.

  • Maria O Svara

    Fotar inte så många fartyg, men idag när jag åt frukost surfade jag in på Marine Traffic för att kolla vilket fartyg på väg in till Oslo som jag såg, det var Stena Saga.