När framtiden gick till skrot

Stena Voyager ankommer till Landskrona den 11 maj 2013.

Det är juli och året är 1996. På Eriksberg har tusentals göteborgare och västsvenskar samlats för att få gå ombord på något utav det mest moderna världen någonsin skådat när det gäller fartyg, Stena Lines andra höghastighetsfärja i HSS 1500-serien, Stena Voyager.

Intresset var enormt. I GP kunde man läsa att runt 10 000 människor klivit ombord. Jag var en av dem, då som ung tonåring. Jag minns den enorma kön som ringlade sig flera hundra meter längs Eriksbergskajen. Alla ville se. Få en glimt av det nyaste. Få en känsla för hur resenärerna mellan Nordirland och Skottland skulle få resa.

Göteborgarna var dessutom revanschsugna eftersom isen snuvat staden på anlöpet av det första fartyget i serien, Stena Explorer. När hon lämnade det finska varvet i Rauma i februari låg såpass mycket is i Göteborg att visningen fick ske i Lysekil istället.

Stena Voyager ankommer till Landskrona den 11 maj 2013.

Men det moderna blev aldrig den dundersuccé som Dan Sten Olsson hade hoppats på, i alla fall inte ur ett lite längre perspektiv. Tanken med stora katamaraner som även kunde frakta lastbilar och som erbjud en hög komfort var lysande, men när priset på bunkerolja började skjuta i höjden under 2000-talet blev inte kalaset lika roligt länge. Stena Voyager gjorde sin sista resa mellan Belfast och Stranraer i november 2011. Lördagen den 11 maj 2013 ankom hon till Öresundsvarvet i Landskrona för att bli aluminiumburkar, bilar eller nya båtar, antagningen i betydligt mindre storlekar.

Stena Voyagers två systerfartyg lever fortfarande, även om Stena Discovery har kniven mot strupen. Stena sålde henne till Venezuela 2009 efter att hon legat upplagd i två år. Men inte heller där blev hon någon framgång. Efter enbart en kort tids tjänstgöring blev hon upplagd och senare flyttad till den karibiska ön Curacao där hon fortfarande ligger.

Den tredje och första systern, Stena Explorer, går dock fortfarande i trafik för Stena mellan Holyhead i Wales och Dun Laoghaire i Irland. Dock har man valt att bara köra med henne under sommarhalvåret.

Stena Voyager ankommer till Landskrona den 11 maj 2013.

När Stena Voyager gled in i hamnen I Landskrona var det många som stannade till för att betrakta fartyget. En del tog bilder, andra svor över den illaluktande röken som bogserbåten Agat spydde ut över hamnen. Men få verkade veta att det fartyg som de såg spenderade sina sista minuter på sjön.

Fler bilder på Stena Voyagers ankomst till Landskrona finns här.


Lämna en kommentar på "När framtiden gick till skrot"

  • Björn Södahl Svara

    Visst är det tråkigt att ett av dessa banbrytande fartyg skall skrotas. Man kan som sagt konstatera att förutsättningarna var väldigt annorlunda när konceptet byggdes jämfört med idag. Räntorna var höga, bunkerpriserna låga och en del av poängen var att kunna uppnå högre transportkapacitet per investerad krona. Nu är läget det omvända och i tillägg har klimatfrågan kommit upp på agendan.
    Samtidigt bör man notera att mycket av den kunskap som byggdes upp i samband med HSS-projektet – t ex inom lättviktsområdet, navigations- och säkerhetssystem, osv – i hög grad fortfarande är aktuell och användbar för att utveckla morgondagens säkra och energieffektiva transportlösningar. Projektet har således – trots den kommersiella motgången – ändå bidragit till sjöfartsnäringens förutsättningar att bygga kompetens och konkurrenskraft.

    Björn Södahl
    Chalmers och Lighthouse, tidigare ansvarig för säkerhetsfrågor och myndighetsgodkännanden i Stenas projektgrupp för HSS

  • Maria Olsson Svara

    Sorgligt att ett sådant relativt nytt fartyg går till skrot, men intressant att skrotningen sker i Sverige.