En sjöräddare växer fram

Alla som någon gång vistats till sjöss vet att olyckor är oundvikliga. Visst, det går att förbereda sig för det mesta men till sist inträffar det oundvikliga. I exakt det läget är det trösterikt och tryggt att det finns organisationer som Ålands sjöräddningssällskap. Nu är jag ganska partisk då jag sitter som styrelsemedlem i nämnda sällskap. Inte desto mindre är jag storligen imponerad över det arbete och den utveckling som ständigt pågår.

För ett drygt år sedan fick det lilla men aktiva sällskapet leverans av Svante G, en unik båt skapad från grunden av specialister med erfarenheten som bas. Just nu bygger de åländska sjöräddarna en egen tolva vid varvet SwedeShip i Hunnebostrand. Det är trettiotredje båten som detta varv bygger i samma serie.

Skälet till att detta alls är möjligt är tack vare en generös donator som lagt in 300.000 euro i projektet. Här kan man följa hur bygget växer fram mer i detalj.

Sjöfarten är såklart viktig för Åland men inte bara utifrån arbetsplatser. Med 6.500 öar är det också viktigt att envar kan hantera sina fartyg. Med tanke på vår närhet till Finland och Sverige och vår tillgång till en ofattbar vacker skärgårdsnatur är det viktigt att för våra turister kunna understryka att när man rör sig i åländska vatten är hjälpen alltid nära!

20131128_hunnebostrand_3_0

Ungefär så här ska tolvan se ut när den är klar i slutet av april i år.

20131218_hunnebostrand_8 

Transas är en leverantör av marinelektronik och navigationsutrustning som kommer att leverera sjökortsdator och programvara, särskilt anpassade för sjöräddningssituationer som t.ex. efterspaning.

20131218_hunnebostrand_23

Lars Gottberg jobbar för Ålands sjöräddningssällskap och har ägnat mycket tid åt att optimera nybygget till lokala förhållanden. Till exempel har targabågen sänkts för att komma under de viktigaste broarna, då en fällbar mast inte är optimal ur ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv. Den ändringen har rönt stort intresse av svenska sällskapet och kommer kanske bli en permanent ändring också på framtida enheter!

  • Anonym Svara

    ”Optimal ur ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv”.. Med det menas att man glömmer att fälla masten!… Har hänt mig en gång och det var inte optimalt nej..

Några goda sjöfartsnyheter

De goda nyheterna från sjöfartsbranschen har inte varit direkt slående de senaste åren men den gångna veckan har faktiskt utgjort ett undantag. Åtminstone från den åländska horisonten. Ungefär detta har hänt.

Viking Lines kryssningsfartyg Cinderella genomgår en rejäl upprustning på varv i Landskrona, faktiskt den största renoveringen sedan fartyget lanserades och målades vitt år 2003! För mer än tio miljoner kronor ska Cinderella under sjutton intensiva dagar byta plåtar och förses med en helt ny nattklubb och och nya restauranger samt uppfräschad spaavdelning i rysk stil. Signalen är viktig för branschen, det finns en framtid i kryssningsindustrin!

Ålandsbanken har finansierat det finländska rederiet Ab Ronja Marin Ltds köp av aktierna i Jerocraft Oy och tar därmed över ett långsiktigt avtal om sandtransporter mellan Borgå och Helsingfors.

Åländska bokningsspecialisten Carus PBS har kammat hem tre nya kontrakt. Gotlandsbåten, Wasaline och den norska fullriggaren Sørlandet har gått in för företagets bokningssystem. Det betyder bland annat att Carus PBS andel av världsmarknaden för standardsystem för bokning stiger till trettiosex procent mot närmaste konkurrentens sjutton procent.

Lilla men offensiva Fareata skärgårdstransporter har köpt in ytterligare ett fartyg till sin flotta. Redaren Åke Gustafssons senaste köp som fördubblar antalet fartyg i flottan heter Greta och kommer från Sibbo. Framsteg är viktiga även om de inte är så väldiga, de skapar framtidstro!

Viking Lines passagerarsiffror ökade till följd av satsningen på Viking Grace. Nyförvärvet gjorde de röda fartygen till marknadsledare på Åbo-Åland-Stockholm. Volymerna växte även i Tallinntrafiken medan kortrutten Mariehamn-Kapellskär minskade liksom trafiken Helsingfors-Åland-Stockholm. Antalet fraktenheter totalt sett ökade med två komma fyra procent vilket inte låter mycket men är en viktig del i konkurrensen mot i första hand Tallink Group.

Rederi Ab Eckerö lyckades nå en överenskommelse med facken och kan nu införa blandbesättning på roroflottan. Det är en nödvändig utveckling inför de prövningar som flottan står inför. Visserligen måste trettiotvå sjömän lämna rederiet men det är mycket bättre än ursprungliga sjuttioåtta.

I dag kom också nyheten att Godby Shippings ms Mimer anlitats av Transprocon för en transport av krigsmateriel från Norge till Island. Om inte annat är det ny geografi för ålänningarna som hittills aldrig kört på just Island men nu har två fartyg på plats. Förutom Mimer är även Mistral på plats i charter för Smyril Line.

Skärmavbild 2014-01-13 kl. 20.56.46

Cinderella på plats i Landskrona. Hon ska vara tillbaks i trafik den 25 januari, redo för nya fester! Foto: News Øresund/ Johan WessmanSkärmavbild 2014-01-13 kl. 20.56.18

På forumet Landgången spekuleras att Cinderella ska bli röd igen, enligt samma design som Viking Grace. Skoj om det stämmer, har aldrig riktigt gillat det vita. Foto: News Øresund/ Johan Wessman

  • Hej Jörgen
    “Vi som varit till sjöss på GE fartygen” dvs Facebook gruppen har idag över 500 medlemmar som endera varit till sjöss på fartygen eller jobbat på kontoret och det har laddats upp ca 7.000 fotografier tillsammans med en hel del historier. Vill du ha uppgifter angående GE rederiets ång- och motorfartyg så tag kontakt. Det är en hel del aktivitet i gruppen och som säkert intresserar en större publik så du får gärna skriva om vad gruppen håller på med.

  • Leif Brunnström Svara

    GE:s kylbåtar gick rätt mycket på Island åtminstone i slutet på 60-talet,så att nån ny
    geografi är det inte för Ålänningarna. Torde finnas folk i livet ännu som t.o.m sett
    Surtsey dyka upp ur havet.

Skärpt ton kring Tallinn

Konkurrensen om Tallinnresenärerna hårdnar ytterligare efter Viking Lines beslut att inkommande sommar använda Mariella och Gabriella i trafiken istället för att ha dem liggande på dagarna vid Skatudden.

Detta besked möts med applåder på Åland där alla nyheter som rör Viking Line och Rederi Ab Eckerö väcker stort intresse. Som arbetsgivare är båda koncerner extremt viktiga. Det är dessutom ett faktum att passagerartrafiken i den här delen av Östersjön är i stort sett mättad och att alla nya initiativ är välkomna. Det enda undantaget är egentligen Estlandstrafiken mellan Helsingfors och Tallinn där det fortfarande går att tjäna pengar och där efterfrågan till och med växer.

Nyheten väcker också den vanliga frågan om den interna konkurrensen mellan de åländska rederikoncernerna Viking Line och Rederi Ab Eckerö. Är det verkligen det bästa för alla att fortsätta konkurrera dels med varandra och dels mot jätten Tallink Group? Både Viking Line och Rederi Ab Eckerö ägs till stor del av samma småägare men har vitt skilda storägare med, historiskt sett, väldigt olika syn på det här med shipping. Över tid har det dock visat sig att även åländska redare går samman när tiderna så kräver.

Ha en trevlig helg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bilden är från hamnen i Tallinn där de stora färjorna tar i land.

Xprs_08405_444x250

Viking Lines Viking XPRS är en storspelare på Finska viken liksom...

finlandia_1_1196x797

…Rederi Ab Eckerös Finlandia som trafikerar för Eckerö Line på samma rutt.

 

 

I Mariehamn är havet ständigt närvarande

I Mariehamn är det nästan omöjligt att ta en promenad utan att ständigt påminnas om sjöfartens närvaro. Rederikontoren är kanske färre än förr men sticker ändå ut i stadsbilden. Människorna man möter har så gott som utan undantag på ett eller annat sätt koppling till sjöfarten, antingen själv eller via släktingar.

Havet är ständigt närvarande. Åland hör till Östersjöns största sjöfartskluster med verksamhet långt utanför örikets gränser. Tack vare den självstyrelse som sedan år 1922 format Åland kan rederier som regelbundet trafikerar Åland fortsätta sälja taxfree ombord, trots att den skattefria försäljningen är borta i övriga EU. Vägen mot detta har varit både lång och händelserik. Det började med bondeseglation, fortsatte med världens största segelfartygsflotta (Gustaf Erikson) och utvecklades via torrlast och tankers till att i dag omspänna bland annat Viking Grace, världens hittills miljövänligaste passagerarfärja.

Jag har under många år följt den åländska sjöfartsnäringen och ska i denna blogg dela med mig av sådant som händer på Åland och utanför. Jag tar självklart emot tips och feedback, min epostadress är [email protected].

Just nu är som på många andra platser även de åländska redarna lätt nervösa inför framtiden. Svaveldirektivet som träder i kraft år 2015 kan vara en hot men kan också bli en möjlighet. Det är ett faktum att väldigt många små rorofartyg skrotas runtom i världen vilket kan skapa arbete för de små och i många fall väldigt välskötta åländska rollarna. Det hänger förstås mycket på hur den finländska och svenska skogsindustrin ska klara den omställning som just nu pågår. På passagerarsidan finns Viking Lines och Rederi Ab Eckerös huvudkontor på Åland. De för bägge en hård kamp mot pigga och offensiva Tallink Group och trots att marknaden betraktas som mogen gör alla sitt yttersta för att skapa nya reseupplevelser och locka nya passagerare.

  • Anonym Svara

    Hmm är det inte är för mycket i rubriken ??