Lagens arm för kort

Den sista februari år 2009 mejade etthundratrettiotre meter långa (8.865 DWT) lastfartyget Dintelborg (byggt 1999) ner Armbågens fyr i södra delen av Ålands hav, 12,6 sjömil söder om fågelparadiset Lågskär. Fartyget klippte den fristående fyren vid vattenlinjen varpå den ramlade ner och blev liggande på backen. Dinkelborg själv fick ett meters stort hål på förliga styrbordssidan till följd av kollisionen och alla tillgängliga resurser alarmerades. Exakt vad som hänt ombord ska man kanske inte spekulera om men fakta är att befälhavaren kom upprusande till bryggan efter smällen för att finna den obemannad. Den person som hade vakt var andre styrmannen som sov gott i sin hytt, antagligen lite tillspetsad…

Samme man alkotestades nämligen några timmar senare vid ankomsten till Kapellskär och blåste då 0,58 promille i utandningsluften. Till följd av det blev han misstänkt för åtminstone roderfylleri, kanske något mer. Händelsen beskrevs rätt noga i de lokala medierna. Styrmannen vars nationalitet inte är känd har sedan dess legat lågt men var instämd till Ålands tingsrätt häromdagen. Det brinner i knutarna för den sista februari i år preskriberas brottet eftersom fem år då förlöpt. Ingen styrman kom till rätten varför den åländske landskapsåklagaren beslöt begära att preskriptionstiden ska förlängas med ytterligare ett år i förhoppningen att då kunna lagföra styrmannen. Om detta beviljas eller inte avgörs den sjunde mars i år.

Måste här slå fast att det är konstigt att det inte under dessa snart fem år (åtalet väcktes i maj år 2010) gått att hitta denne man som ändå var anställd av storrederiet Wagenborg. Får också konstatera att Dintelborg som sådant inte riktigt varit något ”happy ship”. Året innan Armbågens fyr strök med var Dintelborg inblandad i en incident då Stena Danica gick på grund i Västra Götalands skärgård.

Inte nog med det. I februari 2011 var det dags igen, fast då ute på Atlanten.

Just nu finns Dintelborg i Polen och som en from förhoppning får man uttrycka ”safe journey” framöver!

 

Kommentarer

  • Anonymous

    Åtminstone försöker Åland/Finland lagföra. I Sverige har hela rättsväsendet havererat när det gäller sjöfarten. Det har t.o.m gått så långt att pråmar numera inte skall registreras eller klassas som fartyg med påföljd att sjövägsreglerna inte längre gäller dessa.

    Sjörättsdomstolen vid Stockholms tingsrätt har dömt att pråmägaren Tobias Sjödén’s pråm inte är ett fartyg! Om en farkost till sjöss inte är ett fartyg så gäller därmed inte sjövägsreglerna, t.ex. för lanternor o.s.v.

    Sjötrafikförordning (1986:300)
    1 kap. Allmänt
    1 § Med fartyg avses i denna förordning varje farkost som används eller kan användas till transport på vattnet.

    Så domstolen kan inte läsa lagen. Välkommen till verkligheten.

  • Fd bunkergubbe

    Remember ”Blenheim” som vakthavande stod jag och kollade karaktärerna, visste inte att fyren låg på backen på en annan båt, vi var nära att segla på fundamentet.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.