Goda nyheter från Åland

På Åland står sjöfarten inte stilla fast sommaren är här. Precis som det ska vara. Internationell shipping vilar aldrig och helst inte ålänningarna heller!

Först var det Lundqvistrederierna som kom med det välkomna beskedet att man beställer en femte Aframaxtanker från Japan. Hittills har två levererats. Först var det Estrella (oktober 2014) och sedan Alfa Baltica (februari 2015). Sedan ska de följande tre komma i februari och juli nästa år samt den senaste beställningen i augusti 2018. Detta har jag lyft även i andra sammanhang.

Detta är en uppvisning i framtidstro och en lektion i hur historien kommer tillbaka. Lundqvistrederierna gjorde likadant förra gången marknaden svek och konkurrenterna slickade såren och sparade pengar. Genom att investera i nytt tonnage stod ålänningarna då redo när fraktmarknaderna vände uppåt. Går det lika bra den här gången är aktieägarna i de två Lundqvistsbolagen – Rederi Ab Hildegard och Ångfartygs Ab Alfa – att gratulera liksom den finska staten och Mariehamns stad dit skatterna betalas. För ett samhälle som Åland kan investeringar i framtiden aldrig nog applåderas.

Ett annat rederi och en annan verklighet finns hos Godby Shipping som sköts av syskonen Dan Mikkola (vd) och Eva Mikkola Karlström (vice vd). De hör till släktet riktiga redare som tagit till sin livsuppgift att transportera stora mängder gods från en hamn till en annan. Rederiet har liksom många andra i samma bransch drabbats svårt av lågkonjunktur och efterfrågeminskning och följaktligen förlorat stora pengar. Ändå har syskonen aldrig låtit de dåliga nyheterna förmörka synen på framtiden. Vid sidan av skötseln av det egna rederiet har de dessutom satt fart på eventet Sjöfartens dag som numera klassas som hela Finlands viktigaste sjöfartsdag.

Det har inte saknats utmaningar för rederiet som är specialiserat på rorotrafik. När den finländska skogsindustrin drabbades av ipad-döden och exporten försvann blev framtiden extremt oviss. En av lösningarna hette Karibien.

Tack vare långsiktighet och pålitlighet lyckades Godby Shipping häromveckan långtidschartra tre fartyg till jätten Stena. Det är David som gör affärer med Goliat och knappast är frakterna så höga som de borde vara men antagligen bättre än befarade. Sjöfart är långsiktigt och tålamodsprövande. Här ska man till exempel minnas att Godby Shipping ännu inte permitterat personal trots att man haft fartyg långtidsupplagda i brist på sysselsättning. Det är att ta ansvar på riktigt.

Åländsk sjöfart har haft sina upp- och nedgångar och över tid har betydligt fler rederier försvunnit än bildats. Shippingen är alltjämt den viktigaste länken i all internationell handel varför jag verkligen hoppas att dessa två helåländska framgångar ska inspirera även andra att testa sina vingar och marknaderna. Det är när det ser som sämst ut som uppsidan är den bästa.

 

 

IMG_2622.JPG

Eva Mikkola-Karlström och Dan Mikkola är syskonen som vägrat vika sig när det gäller framtidens sjöfart.

lundqvist_ben._foto_ulf_weman._20140321

Sjöfartsrådet Ben Lundqvist gör som han brukar och laddar för högkonjunktur när det ser som sämst ut. Bilden är tagen av Ulf Weman och lånad av Ålands radio & TV.

 

0000misana_kopia

 

Ms Misana ägs av Godby Shipping men hyrs nu ut till Stena. Jag gjorde i fjol en minnesvärd kryssning med den moderna rollaren.

 

bild_9

Alfa Baltica är det senaste nyförvärvet till Lundqvistrederiernas flotta. Vill man veta hur det är att döpa en sådan jätte kan man läsa gudmor Jane Forsströms egna ord om dopet i Japan.

 

 

estrella_lundqvist_web-1220x915

Estrella är ett tidigare nybygge jag berättat om.

 

Kommentarer

  • alkobben

    Enligt Braemar ACM Shipbroking kan man le brett på Lundqvist kontoret.

    TCE $ raterna för aframax låg under juni månad 6/2015 på 51,000 dagligen.

    Under vinterhalvåret låg medeltalet på +32,000

    Jämfört med 6/2014 är uppgången markant, då var TCE ca. 12,500

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.