Fartygssystrar lämnar Åland

Fram till för någon vecka sedan fanns systerfartygen M/S Forte och M/S Largo på Rederi Ab Lillgaards hemsida. I dag är de borta och endast M/S Fjärdvägen finns kvar. Det är dock inte vilket fartyg som helst, Fjärdvägen är livlinan mellan Ålands och det finländska fastlandet, Nådendal. Ombord transporteras exempelvis mellan nittio och nittiofem procent av det åländska livsmedelsbehovet.

Fast i dag handlar det om Forte och Largo som i slutet av februari såldes av ägarbolaget Oy Maniola Ab Ltd vilket ingår i Eriksson Capital-koncernen som också är största ägare i Rederi Ab Lillgaard. Systerfartygen Forte och Largo levererades 1989 respektive 1990 till holländska Kustvaartbedrijft Moerman som hyrde ut fartygen till  åländska Bror Husell Chartering för att sättas i trafik för Transfennica mellan Finland och England. Fartygen var på olika sätt originella med sidoport i fören för det undre lastrummet och akterport till mellandäck. Det vet Torsten Grandell att berätta, han planerade fartygen tillsammans med redaren Bror Husell.

– En av Brors tankar var att trimmet skulle hållas stabilt när undre rummet fylldes akterifrån och mellandäck från fören. En annan fundering från Bror var pontonluckor både på väder- och mellandäck vilka hanterades med en enkel traverskran som löpte på väderdäck. Tanken var att fartygen även skulle fungera som konventionella LoLo-fartyg, skriver Grandell i en kommentar.

Under åren i Transfennica-trafiken blev just LoLo-konceptet sällan utnyttjat.

År 1994 såldes bägge fartygen till B&N Nordsjöfrakt och gick bland annat i trafik för Finnlines. Elva år senare återvände Forte och Largo till åländska ägare då Rederi Ab Lillgaard 2005 köpte båda med visionen att växa till ett slags åländskt folkrederi med lastfartyg som specialitet. Några år därefter slog dock lågkonjunkturen till och rederiet fick allt svårare att klara sig i konkurrensen. De senaste åren har fartygen legat upplagda.

Rederi Ab Lillgaard startade 1966 med M/S Lillgaard som enda fartyg och med affärsidén att forsla åländsk flis till cellulosaindustrin i Gävle. Det gjorde man fram till år 2013 då Navalis tog över och fortfarande sköter om. Här är ett reportage om hur åländsk flis blir svenska mjölktetror.

Bland fartygen som Rederi Ab Lillgaard ägt genom åren finns även M/S Hoburgen som låg upplagd i Mariehamn mellan 2010-2015 då hon såldes till grekiska Ryan & Son Plc Corp som gav henne namnet La Caracola. Här är en text om fartyget från dagen då hon lämnade Åland.

Kommentarer

  • BP

    I Finnlines trafik hade man alltid maxantal 40″ containers på luckorna. Kan inte ha varit något överlopps GM då.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.