Ännu ingen åtalsanmälan om brott mot nya svaveldirektivet

Från årsskiftet gäller högst 0,1 procent svavel för fartyg som ligger till kaj eller för ankar i en EU-hamn – hittills har Transportsstyrelsen tagit 67 bunkerprover i svenska hamnar. Av dessa har bara ett fåtal gjorts på svenskflaggade fartyg.– Hittills har vi inte lämnat in någon åtalsanmälan om brott mot svaveldirektivet. Däremot har det hänt att fartyg påträffats med högre svavelhalt i bunkeroljan än det tillåtna värdet. Men dessa har kunnat bevisa att de faktiskt fått fel svavelhalt i bunkeroljan levererad och då har Transportsstyrelsen skrivit ett intyg om det, säger Per Nordström, sjöfartsdirektör.Av de hittills genomförda svavelkontrollerna har endast sex genomförts i Göteborgs sjöfartsinspektionsområde som täcker västkusten och nordens största hamn Göteborgs Hamn. Enbart hamnen i Göteborg har cirka 7.500 lastfartygsanlöp om året. Majoriteten av proverna har tagits i sjöfartsinspektionsområdena Malmö och Stockholm. Det låga antalet i Göteborg förklaras med laboratorieproblem. I snitt brukar Transportstyrelsen ta ungefär 200 bunkerprover årligen i de svenska hamnarna.Det surras i sjöfartskretsar att ett antal fartyg ligger och puttrar med högre svavelhalt i svenska hamnar och därmed begår brott.– De allra flesta försöker följa de nya direktiven, men vi har tyvärr ingen möjlighet att gå ombord alla fartyg, säger Per Nordström som inte vill kommentera ryktena.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.