Debatt: Sjöfartsverket, med sitt planerade sparpaket och de chockerande avgiftshöjningarna på 53 procent över tre år, är på väg att kväva sjöfarten på Sveriges insjöar. Det skriver företrädare för Mälarhamnar, Vänerhamn och det regionala näringslivet i en debattartikel.
Arkiv
-
-
Inlandssjöfart. Sedan år 2020 har Skaw Shipping skeppat nära 4 miljoner ton tunnelmassor på Mälaren från bygget av motorvägen Förbifart Stockholm. Nu är tunneln färdigsprängd och resultatet blev ett av Sveriges genom tiderna största projekt på inre vattenvägar.
-
Vattenvägar. I 2,5 år har pråmen Carrier 1 kört fram och tillbaka i Stockholm med tusentals ton med bergmassor från bygget av Stockholms nya tunnelbana. När den sista turen nu körts står det klart att det blev 826 lass som annars krävt 67.000 lastbilar genom Stockholms innerstad.
-
Tio år med inre vattenvägar. Analys: Intresset och tekniken finns, nu behöver Sverige sluta med att bara gå halva vägen.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: En rad åtgärder har genomförts för inlandssjöfarten enligt nationella samordnaren Björn Garberg, men fler hinder behöver röjas.
-
Sommarläsning. I år är det tio år sedan Sverige fick EU-klassade inre vattenvägar, vilket öppnade för pråmfartyg på Göta älv, Vänern och Mälaren. Men den förväntade succén har uteblivit. I Nederländerna finns det rederier som hoppas på en svensk vändning.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Pråmfartyget Jehander 1 har i över 50 år gjort att Stockholms vägnät årligen sluppit tiotusentals lastbilar med grus. Nu har fartyget fått ny ägare.
-
Invigning. Sveriges första containerpendel på inre vattenvägar är invigd. Under onsdagen kom det EU-klassade IVV-fartyget Emelie Deymann fram till Västerås efter den första resan från Stockholm Norvik. Sjöfartstidningen var på plats.