Pandemin. Color Line har beslutat att även ta Color Hybrid, den andra färjan på linjen mellan Strömstad och Sandefjord ur trafik på grund av ökad smittspridning. Totalt varslas 150 personer om permittering.
Arkiv
-
-
Statistik. Antalet passagerare som rest via svenska hamnar fortsätter att rasa. Under årets första kvartal minskade antalet med närmare 60 procent mot första kvartalet 2020.
-
Covid-19 ombord. Fure Vinga är långt ifrån det enda fartyget som anlöpt Sverige med coronasmitta. I majoriteten av fallen har det gått att lösa besättningsbyten, men frågan om karantänboende är problematisk.
-
Coronaviruset. Kort efter att Furetank fått hem nybygget Fure Vinga till Sverige drabbades fartyget av ett coronautbrott. Några få fall blev till en två veckor lång mardröm eftersom rederiet inte kunde hitta karantänboende för de smittade.
-
Hyfsad vinst. Trots minskade intäkter och volymer redovisar Finnlines ett förhållandevis starkt resultat för 2020.
-
Röda siffror. Tallink är ett av de färjerederier som drabbas hårt av pandemin på grund av kraftigt reducerade passagerarintäkter.
-
Drastisk minskning. Två tredjedelar av de passagerarrelaterade intäkterna föll bort 2020 på grund av pandemin.
-
Comeback. Wallenius Wilhelmsen har beslutat att återstarta upp till nio av sina 16 fartyg som just nu ligger i cold layup. Ett av dem är svenskflaggade Mignon som ligger i södra Norge.
-
Coronakrisen. Under måndagseftermiddagen kom beskedet från regeringen att systemet med korttidspermitteringar förlängs. Det fick Tallink Silja att dra tillbaka sitt varsel.
-
Leveranser senareläggs. Krisen inom kryssningssektorn innebär att 250 personer har blivit uppsagda på Meyer Turku under hösten.
-
Stängs ned. Danmark inför nya restriktioner och Stena Line gör ett uppehåll i passagerartrafiken Göteborg–Frederikshavn.
-
Förlust i stället för vinst. Coronaläget och reserestriktioner genererade betydande förlust för Tallink under den viktiga sommarsäsongen.
-
Finlandstrafiken. Antalet nya bekräftade fall av covid-19 har i Sverige sjunkit till en nivå som fått Finlands regering att åter tillåta fritt inresande från Sverige. Men färjerederierna avvaktar.
-
Åter tillåtet. Särskilt tillstånd behövs inte längre för passagere på linjen Nynäshamn–Ventspils.
-
Läggs upp. Silja Serenade är olönsam på linjen Helsingfors–Riga och ersätts av Baltic Queen.
-
Varsel. Coronapandemin har skapat stora problem för Forsea. I ett nytt sparpaket vill rederiet reducera personalen med 70 personer.
-
Halvårsrapport. Viking Line gjorde ett kraftigt försämrat resultat första halvåret i år, jämfört med 2019. Det framgår av bolagets halvårsrapport. Skälet uppges vara coronapandemin.
-
Coronautbrott. Norska rederiet Hurtigruten har ställt in alla kryssningar med tre av sina fartyg efter coronautbrottet på Roald Amundsen. Samtidigt inför Norge nya restriktioner för kryssningsfartyg.
-
Comeback. De lättade reserestriktionerna har gjort att fler färjelinjer nu drar igång. Senast ut är Eckerö Linjen mellan Grisslehamn och Eckerö, samt Viking Line som startar trafik med både Gabriella och Cinderella.
-
Första rederiet. Viking Line har som första rederi i världen verifierats av DNV GL enligt My Care-metoden.
-
Ökad export. I Göteborgs hamn har antalet exporterade fordon börjat öka igen efter den dipp som orsakades av coronapandemin.
-
Coronakarantän. Concordia Maritimes Stena Premium är satt i karantän i Brasilien – för andra gången. Det efter att två i besättningen testats positivt för coronaviruset.
-
Historisk lyx. Coronakrisen har gjort att kryssningssäsongen är stendöd. Men däremot är Sverige högintressant för yachter. Under måndagen kom brittiska Nahlin till Göteborg.