Isbrytaren Frej.
Sjöfartsverket

Vinden packar isen i Bottenviken

Även isbrytaren Frej är nu ute och assisterar trafiken i Bottenhavet. 

Relaterade artiklar

Frej är den fjärde statsisbrytaren som är ute och bryter is. Hon assisterar inledningsvis trafiken i norra Bottenhavet, uppger Sjöfartstverket. 

– Riktigt kall luft täcker norra Sverige. Vi räknar med att hela Bottenviken ner till Kvarken kommer att vara isbelagd inom några dygn, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.

Förbättrade siktförhållanden

Den senaste tidens ostliga vindar har tryckt mycket av isen på Bottenviken mot den svenska kusten, vilket skapar besvärliga förhållanden i området. I Skelleftehamn stoppades trafiken under torsdagskvällen på grund av kraftig isdrift och nedsatt sikt. 

– En handfull fartyg destinerade till Skelleftehamn för att lasta fick eskorteras av Oden till säkra zoner en bit ut från kusten. Ymer är på väg mot Skelleftebukten för att förstärka isbrytarförmågan där. Samtidigt har siktförhållandena förbättrats, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket i pressmeddelandet. 

Även Atle redo

För tillfället täcker Ale kuststräckan mellan Sundsvall och Holmsund. Oden, som arbetat i Skelleftebukten, kommer att bli avlöst av Ymer. Därmed kommer Oden och Frej att assistera trafiken i norra Bottenviken. Näst på tur är Atle som än så länge ligger i Luleå och kan vara klar att avgå med 12 timmars varsel.

– Vi räknar med att Atle kommer att gå i drift inom några dygn, säger Amund E. B. Lindberg. 

Restriktioner

I takt med att issituationen blir mer omfattande skärps de befintliga restriktionerna i Bottenviken, Norra Kvarken, Norra Bottenhavet och Ångermanälven. Restriktioner har aviserats även för Vänern. Även för hela Mälaren gäller nu restriktioner, vilket innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans. Restriktioner införs varje vinter.