Viking Cinderella
Pär-Henrik Sjöström

Viking Lines säkerhetsarbete uppmärksammas

Viking Line har nominerats till priset Security Awards 2017 för sitt arbete för att minska brottsligheten ombord på sina fartyg.

Relaterade artiklar

Viking Line har satt upp en nollvision mot brott ombord och arbetar långsiktigt för att öka tryggheten för alla resenärer på fartygen. Ofredanden och kvinnors utsatthet är särskilt prioriterade frågor i detta arbete.

För sitt arbete för minskad brottslighet ombord har Viking Line nu nominerats till säkerhetsbranschens pris Security Awards 2017.

Årligt pris

Varje år sedan 2010 utnämner Security Awards de företag, organisationer och individer som på olika sätt har utmärkt sig i arbetet för ökad säkerhet i samhället. I år har Viking Line tillsammans med två andra företag nominerats i kategorin Årets kommersiella satsning.

I motiveringen för nomineringen kan man bland annat läsa:

”Viking Line har genomfört ett omfattande program för att minska antalet brott ombord: åldersgräns för kryssningsresenärer, stängd alkoholförsäljning i taxfreebutiken på helgkvällar, obligatorisk bagagescanning, 100-procentig ID-kontroll samt utökad kamerabevakning under dygnets alla timmar. Rederiet startade också en expertkommitté med polis, säkerhetschef, läkare, psykoterapeut, etikdoktor och sex- och samlevnadsexpert, med fokus på att hantera sexualbrott ombord. Bar- och restaurangpersonal har dessutom gått utbildning inom ansvarsfull alkoholutskänkning. Resultatet är mycket starkt, och syns tydligt i statistiken i form av ett klart minskat antal brott och incidenter.”

Långsiktigt arbete

– Vi är stolta och hedrade över denna nominering. Viking Line är ett rederi för alla och därför är det självklart för oss att också värna allas rätt att riskfritt kunna ha roligt och avkopplande under en kryssning. Vi har redan kommit långt tack vare ett mångsidigt och långsiktigt arbete från hela organisationen, med fokus på att hitta de konkreta åtgärder som gör verklig skillnad – men vi ger oss inte förrän vi har nått vår nollvision, säger Kenneth Gustavsson, marknadsdirektör för Viking Line Skandinavien.