skargard_160315_DSC4834_phs_web

Viking Line-donation för bättre skärgårdsmiljö

Försäljning av plastpåsar – givetvis tillverkade av återvinningsmaterial – i fartygens taxfreebutiker ger 70.000 euro till miljöorganisationer.

Relaterade artiklar

Av intäkterna för varje plastpåse som säljs i Viking Line-fartygens taxfreebutiker donerar rederiet en del till miljöarbetet i Östersjön. Under 2015 inbringade kampanjen sammanlagt 70.000 euro, varav hälften går till Håll Sverige Rent och hälften till den finländska miljöorganisationen Håll Skärgården Ren.

Påbörjades 2014

Kampanjen inleddes våren 2014, och redan i fjol donerade Viking Line sammanlagt 50.000 euro till de två organisationerna.

– Vi höjde priset på plastpåsarna med några cent och med 6,6 miljoner passagerare på ett år säljer vi en hel del plastpåsar, säger Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström till Sjöfartstidningen.

Fortsätter i år

Miljökampanjen har lyckats så väl att Viking Line har beslutat att fortsätta med den även i år.

– Den har lyckats väl och vi har ett gemensamt intresse. Folk blir allt mer miljömedvetna och vi hjälper gärna till på det här sättet, säger Johanna Boijer-Svahnström.

Hon säger att Viking Line gärna vill bära sitt ansvar för miljön på olika nivåer eftersom fartygen dagligen rör sig dagligen i skärgården.

– Förutom våra egna miljösatsningar vill vi stödja de organisationer som jobbar konkret med att skydda skärgården.

Direkt samarbete

Viking Line har valt att samarbeta direkt med miljöorganisationer, eftersom de jobbar målmedvetet för att uppnå synliga och konkreta resultat i närmiljön.

– Vi arbetar konkret för att minska nedskräpning och övergödning i Östersjön. Viking Lines donation kommer till stor nytta och med pengarna upprätthåller vi bland annat sopstationer och toaletter i skärgården, säger Aija Kaski, generalsekreterare för Håll Skärgården Ren.

"Positivt att tar betalt"

Även Johanna Ragnartz, verkställande direktör för Håll Sverige Rent, är glad över Viking Lines initiativ.

– Det är positivt att Viking Line tar betalt för plastpåsarna. Med vår logotyp på påsarna vill vi påminna passagerarna om att havet behöver skyddas och att det finns organisationer som gör det, säger hon.