”Vi måste lämna signalvärden”

Mattias Landgren, infrastrukturministerns statssekreterare, besökte Skärgårdsredarnas leverantörsmässa: ”Sjön är ett outnyttjat område” sade han och pushade även för godsstrategin som presenteras i vår.

Relaterade artiklar

Under torsdagen arrangerades traditionsenligt Skärgårdsredarnas leverantörsmässa i Eriksbergshallen på Hisingen. Den tredje i ordningen lockade ett 50-tal utställare.

Traditionellt sett dåliga

Nytt för i år var Speakers Corner, där korta anföranden hölls varje heltimma på temat hållbarhet. Bland talade märktes Sören Eriksson från Preem som talade om framtidens bränslen och Hans Thornell från BB Green som pratade om snabbladdning på fartyg. På plats på mässan fanns även Mattias Landgren, infrastrukturministerns statssekreterare, som erkände att vi i Sverige traditionellt sett är dåliga på att nyttja närsjöfarten för godstransporter. 

– Vi har inte varit särskilt duktiga på det, senast vi gjorde något bra där var väl när vid byggde Göta Kanal, sade han, men påpekade samtidigt att man nu jobbar hårt för att få över mer gods till sjön. 

– I den Maritima Strategin rymmer mycket för att öka det vattenburna godsflödet. Ta till exempel eko-bonussystemet som vi nyligen presenterade, det hoppas vi mycket på. 

Prefab-hus

Men han säger att det också krävs mer input från branschen om det ska hända något. 

– Och där händer det saker, absolut, men vi vill se mer intiativ. Det finns mycket som går att frakta på sjön, ta till exempel prefabricerade hus, som trängs på vägarna. De skulle passa väldigt bra att frakta på sjöss. 

Det grundläggande problemet är att vi i Sverige inte att vana vid att tänka i de banorna, menade han. 

– Man ser ju inte en pråm på sjön här. Man tar det säkra före det osäkra och fraktar på det traditionella sättet som ofta blir på väg. Men till våren kommer vi att presentera en godsstrategi och den tror vi kommer att gynna bland annat sjöfarten.

Mälarområdet

Arbetet med godsstrategin pågår för fullt och infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) åker just nu, enligt Landgren, runt och hämtar input från branschen. Där sneglar man också mycket på länder som Tyskland och Holland, som har mycket pråmtrafik. 

– Det är inte bara sjöfart i strategin, men en hel del är det. Än kan jag inte avslöja för mycket om strategin, men vi vill skapa förutsättningar för näringslivet. Sjön är ett outnyttjat område samtidigt som vägar och städer är fullsmockade. Mälarområdet borde vi till exempel utnyttja mycket mer för sjöfart. Vi från regeringen måste lämna signalvärden och det kommer vi att göra med godsstrategin.