Fotograf: Regeringen

Kategori: Politik | Ekonomi | Miljö

Tunt om sjöfarten i vårbudgeten

Regeringen vill att mer gods ska gå sjövägen, men inga nya konkretiseringar av ambitionen nämns i vårbudgeten.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    För att göra det möjligt att flytta gods från land till sjö måste transporslagen göras konkurrensneutrala=motsvarande statligt stöd till järn-och landsväg måste tillkomma sjöfarten vilket ex kan göras genom att ta bort farledsavgifterna inom sjöfarten.

  • R Andersson

    Kanske man borde ta bort allt vad stöd heter till svensk sjöfart. Politikerna har ju trots allt levererat en del på sistone, men intresset från redarhåll verkar ju tämligen klent. Det kommer ju bara fler och fler krav från det hållet.Inte konstigt om politikerna har tröttnat.(Om det är det vi ser här?) Tillbaks till ruta ett. Bort med sjöfartsstöd, tonnageskatt och TAP-avtal- Låt alla redare som skall åka runt i svenska farleder betala fullt ut vad det kostar med isbrytning, farledsunderhåll mm. Någon svensk handelsflotta värd namnet lär vi aldrig mer få i alla fall.

    • Jonas Evertsson

      Nu är ju sjötransporter till/från/inom Sverige så mycket mer än en fråga om svensk handelsflotta. Det mesta godset går redan och har nog alltid gått med utländska fartyg.
      Alla, från politiker till vanliga pajsare måste skilja på rederinäringen och transporterna. Det är två olika frågor där enda beröringspunkten är att fartyg är inblandade i båda.
      Vi som kör båt kan göra det mellan vilka hamnar som helst i världen, men godset som transporteras till/från/inom Sverige får gärna gå på köl så slipper vi igenkorkade vägar, utsläpp och trafikolyckor.Och skulle några svenska rederier och/eller sjöfolk kunna kapa åt sig lite verksamhet så är det förstås en bra bonus.

  • H Helsen

    Gillar R Andersson kommentar.Någonsvensk handelsflotta värd namnet lär vi aldrig mer få i alla fall

  • Anonymous

    Eller så kan oppositionen börja opponera istället för att fortsätta spela DÖd.
    Den rödgröna sörjan har inte majoritet. Rösta bort deras budget genom att lägga en gemensam. Vill sedan Löfven fortsätta leka statsminister så kan han göra det med en borgerlig budget. Det är helt pinsamt det som pågår i Riksdagen numera. Barn i förskolan har bättre förmåga att lösa uppgiften.

  • Skipper daddy

    Tonnageskatten var bara ett s k ”köttben” sjöfarten fick sig tillslängt för att hålla tyst. En orsak till varför regeringen, oavsett färg, inte utvecklar sjöfartens potential är, att godset på väg inbringar goda skatteintäkter genom dieselförsäljning. Detta har man själv angett i utredningar som orsak till att sjöfarten inte är samhällsekonomiskt lönsam. Sedan minskar, i och för sig, dieselförsäljningen eftersom fler och fler utländska lastbil låter bli att köra på svenskinhandlad diesel. Men, kom aldrig med miljön som argument för sjöfarten, när ALLT handlar om skatteintäkter, även för miljöpartister.

    • Anonymous

      Kan bara hålla med, mot pengars makt väger miljön lätt.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.