Fotograf: Terntank

Kategori: Skeppsbyggnad | Miljö | Tank

Terntanks första sjösatt i Kina

Det första av fyra LNG-drivna produkttankfartyg för Terntank sjösattes i Kina på tisdagen.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Grattis!

  • Haddock

    Hoppas de installerar en airbag

    • Jonas

      Skulle du kunna utveckla det lite? Airbag?

  • Anonymous

    Stort Grattis
    Synd att det inte går att driva dessa fina fartyg under svensk flagg. Hade varit fint ned Donsö i aktern istället för Skagen.

  • kapten Hadock

    Synd det inte står Donsö i häcken

  • Anonymous

    Tryggve o co. Gjorde det igen ,överstyvt! Som man säjer i Småland.

  • Jonas Karlsson

    Grattis Tryggve . Det här kommer att bli bra .

  • Anonymous

    Vackert namn! Synd bara att de tagit bort ”Ä” från Tärn… Och grattis Tä(e)rntank!

  • Bo Mineur

    Ett stort grattis

  • Anonymous

    Att det redan står ”Skagen” i häcken på henne visar, tyvärr, att Tärn inte tror på sjöfart under Svensk flagg. Desto bättre att några att av deras grannar då kämpar på och visar att det går.

  • Anonymous

    Det går bevisligen att driva denna typ av fartyg under Svensk flagg. Några av Tärns grannar gör det med framgång.

  • Anonymous

    Synd att Tern inte verkar/vågar sätta Svensk flagg på nybygget. Några av deras grannar lyckas ju bevisligen med konststycket att segla med Svensk flagg.

  • Anonymous

    Hmm, jag är nog tveksam. Gissar att det kommer bli ganska allvarliga problem. Inte pga. LNG-tekniken utan pga. de kinesiska varvens dåliga kvalitet.
    Det finns gott om några år gamla kina-byggen som är osäljbara. Vet flera kemtankrederier som tittat på ”billiga” kemtankers och sedan hoppat av när de insett vad som erbjuds. Att byta ut alla elmotorer och lastledningar är inte billigt.

    • Tistlarna

      Gör lite research och kolla var/hur Terntank byggde sin förra serie innan du skriver sådana kommentarer. dessa ”kinabyggen” har legat på kontrakt sen leverering fram tills idag med oljebolagen.

  • Björn Holm

    Många av Donsöredarna har ju ganska lång erfarenhet av att bygga i Kina och vad som då krävs. Det är ju inte första Ternbåten därifrån.

  • Jonas Piskorowski

    Grattis Terntank till denna smarta skapelse, snygg är den också FKAB!! Jag ser fram emot att kliva ombord när det lider.

    • the Man

      Rolls-Royce Marine AS, Type NVC 615 CT design

    • the Man

      rolls royce ship design

    • Peter

      Hej jonas är dt inte Rolls Royce och inte FKAB

  • Rolf B Bertilson

    Well, man kan inte påstå att förskeppet är särskilt vackert! Miljöhänsyn förfular!

  • Caj

    Grattis! Bra jobbat!

  • Chiefen

    Förskeppet har ingen med miljö svammel att göra. Men där i mot isgång

    • Skepparn

      Utformingen av fören har massor med bunkerförbrukningen att göra! Hade tidigare designer varit optimala för vattenmotståndet hade varken Tern eller nån annan lagt stora pengar på att ta fram en annan design. Och liknande den som Tern har är även Tarbits och ”Gothia Tankers” nybyggen så det är nått vi får se mera av.

  • Anonymous

    Att prata om mindre vacker fartygsför och annat som dålig kvalitet från Kina låter som sedvanligt
    kraks från olyckskorparna. Tärn har byggt båt i många år och vad gäller fören så citerar Jag en
    gammal känd donsöbo ”Ett fartyg är mest vackert när man läser bra plus i bokföringen”.
    Lycka tlll Tarntank, Lennart Fougelberg

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.