MLC trädde i kraft den 20 augusti, 2013.
Pierre Adolfsson

Styckegodsare bannlyst från EU

Det grekiska styckegodsfartyget Mermaid har bannlysts från att anlöpa EU-hamn under kommande tre månader efter en ny kvarhållning.

Relaterade artiklar

Grekiskkontrollerade Mermaid, 2.300 dwt, anlöpte danska Åbenrå i söndags med en last silikat men danska Sjöfartsstyrelsen som genomfört en hamnstatskontroll kvarhåller fartyget för brott mot internationella sjöfartskonventionen, MLC (Maritime Labour Convention) som trädde i kraft i augusti 2013. Konventionen handlar om sjömännens rättigheter till anständiga arbets- och levnadsvillkor.

Eftersom detta är andra gången inom loppet av 36 månader som fartyget kvarhållits i EU-hamn förbjuds hon nu från att anlöpa en hamn inom unionen de närmaste tre månaderna. I juli 2012 kvarhölls fartyget i sju dygn i Emden, Tyskland, på grund av stora säkerhetsbrister.

Stort fokus på MLC

I samband med hamnstatskontrollen i Åbenrå visade det sig att besättningen saknade anställningskontrakt och det saknades dessutom dokumentation/procedurer för hur MLC-konventionen ska efterlevas. Det är oklart hur stor besättning fartyget har.

– Sjöfartsstyrelsen har stort fokus på MLC under våra hamnstatskontroller och skälet till varför vi genomförde en inspektion av Mermaid var för att fartyget under de senaste hamnstatskontrollerna i andra hamnar fått flera anmärkningar. Det stärker systemet, att fartyget kontrolleras ofta, säger överinspektör Martin John vid Sjöfartsstyrelsen, till den danska fackliga sammanslutningen CO-Seas hemsida.

För två veckor sedan genomförde holländska myndigheter en hamnstatskontroll av Mermaid i Rotterdam, fartyget fick 14 anmärkningar men ingen av dem gav skäl för kvarhållning. Enligt databasen Sea-web ägs fartyget av grekiska Arne Shipholding SA. Bemanning och kommersiell drift svarar Success M&S Maritime i Grekland för. Fartyget är flaggat i Moldavien.

Stort fokus på MLC

Detta är andra gången som ett fartyg kvarhålls i Danmark på grund av brott mot MLC. I september ifjol kvarhölls det Liberiaflaggade supplyfartyget Atlantic Carrier i Esbjerg. 

– Sjömännens anställningskontrakt är helt grundläggande. Kontraktet är det stycke papper som säger vilket år man anställdes. Saker som lön, rättigheter vid sjukdom med mera ska framgå i kontraktet. Saknas detta kan man ju inte kontrollera villkoren, sa Ole Philipsen, chef för CO-Sea, i en kommentar då. 


Lämna en kommentar på "Styckegodsare bannlyst från EU"

Hittills finns det 4 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Anonym Svara

    Men om man som Svensk på Svenskflaggad båt inte har fått något anställningskontrakt det går ju bra, då är det minsann ingen MLC som gäller

    • Anonym Svara
      @Anonym:

      Det gör det visst. MLC gäller även om det inte är krav på certifiering förren 20e Augusti.
      Men sen kan ju en PSC inspektör göra bedömningen att du ju omfattas av ett väldigt bra kollektivavtal och har du fått lönen utbetald som den skall så är det kanske inte så stor sak att det behövs ett kvarhållande av båten.

    • Han Solo Svara
      @Anonym:

      Förutom ovan bra svar så är lagen så i Sverige att huvudprincipen är att du skall anses som tillsvidareanställd, ett anställningsavtal skall reglera förhållandet mellan arbetstagare och arbetsköpare och det SKALL bl a reglera om du är något annat än tillsvidareanställd, ex vikarie eller visstid… Om inget annat anges, så är du tillsvidareanställd och med den lagstiftningen i botten så finns väl inget behov att kvarhålla ett svenskt fartyg för enbart den sakens skull,men vid upprepning så borde PSC skramla med ev åtgärder att det faktiskt är en skyldighet, inte frivillighet, att skriva ett anställningsavtal…

  • Anonym Svara

    Arne Shipholding! Låter som ett typiskt grekiskt namn. Not!

    Success M&S Maritime ger en också möjligheter till skratt. Helt otroligt roligt!