Stenas ropax-färja kölsträckt

Den första i en serie på fyra ropax-färjor för Stena kölsträcktes i fredags på Avic Weihai Shipyard i Kina.

Relaterade artiklar

Tre av de nya ropax-färjorna planeras gå i trafik för Stena Line på Irländska sjön och uppges vara en strategisk investering för att fortsätta stärka Stena Lines verksamhet i den regionen.

– Vi är positiva om framtiden och tror på en fortsatt tillväxt när det gäller färjetransporter. Det här är ett viktigt steg att göra vår verksamhet redo att ta hand om den förväntade tillväxten, kommenterar Niclas Mårtensson, vd för Stena Line, i ett pressmeddelande.

Mynt under kölen

Kölsträckningsceremonin ägde rum fredagen den 2 februari.

– Det här är en viktig milstolpe i vårt spännande nybyggnadsprojekt, säger Niclas Mårtensson.

I ceremonin ingick att lägga fyra mynt (GBP, EUR, SEK och RMB) under den första bottensektionen som en symbol för att ge lycka och välgång till sjöss.

Digitala lösningar

Leveransen av ropax-fartygen är planerad att ske under 2019 och 2020. Med investeringen bygger Stena Line vidare på sin affärsmodell med en kombination av frakt och passagerare.

– Vårt mål är att dessa fartyg ska vara i absolut framkant vad gäller energieffektivitet, flexibilitet och kundupplevelse. Framför allt lägger vi stor tonvikt på att utveckla en rad spännande digitala lösningar som kommer ge våra kunder nya upplevelser ombord. Detta är en del av vårt digitaliseringsarbete som ska ta oss in i framtiden och ge våra kunder nya och unika tjänster och upplevelser, säger Niclas Mårtensson.

Stor lastkapacitet

Nybyggena blir 214,5 meter långa och 27,8 meter breda. Kapaciteten på bildäck blir 3.100 filmeter last och dessutom kan de ta 120 personbilar. Ombord finns plats för 1.000 passagerare och antalet hytter är 175.

Två tolvcylindriga dieselmotorer med en effekt om 12.600 kW vardera ger en maxfart på 22 knop. 

Stena har option på att beställa ytterligare fyra systerfartyg.