Stena Bulk beställer 4+4 tankers för nytt joint-venture

I förra veckan meddelade Concordia Maritime att man beställt två 50.000-tons kemikalietankers av Guangzhou Shipbuilding International (GSI). Nu har Stena Bulk bekräftat att man beställt ytterligare fyra systerfartyg, med option på fyra. Serien börjar levereras från 2014.Ordern är värd tre miljarder kronor om alla optioner bekräftas. Fartygen blir mycket energieffektiva med bl.a. en optimerad skrovdesign och specialdesignade propellrar.– De drar 8-9 ton mindre bunkerolja än våra Kroatienbyggen (47.000-tonnare), säger Stena Bulks vd Ulf G. Ryder till Sjöfartstidningen.Fartygen kommer att sättas in i trafik för ett nytt joint-venture mellan Stena Weco och världens näst största producent av palmolja, indonesiska Golden Agri Resources, GAR. Stena Weco har sedan tidigare en stor marknadsandel i transporterna av palmolja från Asien till Europa. Golden Stena Weco skall från Singapore hantera GARs internationella transporter av palmoljeprodukter, också de intraasiatiska.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.